Trump-effekten: Amerikansk hotellkedja flyttar hem all tillverkning till USA

av | 20 november, 2017

Republikanen Donald Trumps kampanj om att värna det amerikanska folkets intressen har redan fått genomslag i det amerikanska näringslivet. I torsdags, förra veckan, beslutade hotellkedjan Marriott International att endast USA-tillverkade badlakan och handdukar ska få finnas på företagets amerikanska hotell. Nu flyttas produktionen hem från Jordanien – och 150 amerikanska jobbtillfällen skapas.

Från nu och framåt ska alla handdukar och badlakan på toaletterna på hotellkedjan Marriott Internationals 3000 hotell i USA vara inhemskt tillverkade och bära etiketten ”Made in the USA”. Det tillkännagav hotellgiganten Marriott International i torsdags förra veckan. Beskedet innebär att Marriott nu flyttar tillverkningen av handdukar och badlakan från Jordanien tillbaka till USA.

Om du kan flytta 150 jobb tillbaka till USA och vi kan sätta etiketten ”Made in the USA” på alla våra handdukar och mattor. Så tror jag det kan ge en viss grad av stolthet till alla våra medarbetare och chefer, sa Bill Marriott, styrelseordförande hos Marriott International till USA Today.

Beslutet kan ses som ett utspel i presidentvalskampanjen i USA. Hotellägaren Donald Trump, som leder republikanernas nominering av presidentkandidat, har nämligen kritiserats för att hans egen hotellkedja använder produkter som har tillverkats i Kina. Nu kommer samtliga varumärken inom Marriott International, från Courtyard till Ritz-Carlton, att omfattas av beslutet att satsa på inhemskt tillverkade produkter på de amerikanska hotellen.

Faktumet att de här produkterna kan tillverkas i USA som de gjordes för 20 år sedan är viktigare än någonsin med tanke på att kunderna är väldigt känsliga för om en vara har tillverkats långt, långt bort, sa John Adams, Senior Vice President of Global Operations på Marriott International till USA Today.

Årligen räknar Marriott International med ett behov på 2,6 miljoner badlakan och 4,9 miljoner handdukar – som nu kan tillverkas och bidra till att fler arbetstillfällen skapas på den amerikanska hemmamarknaden. Hotellkedjans ledning uppger för USA Today att beslutet att flytta tillverkningen från Jordanien till USA inte kommer att leda till nämnvärt högre kostnader – inte heller kommer beslutet att påverka kvalitén på handdukarna och badlakanen.

– Vi har lagt ned mycket tid på att försäkra oss om att de här produkterna verkligen är välgjorda och passar in hos respektive hotellvarumärke, sa John Adams.

Av Carl Gram

Artikeln publicerades ursprungligen av Nya Dagbladet 14 mars, 2016.

Regler för kommentarer:

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton, var artig, hota aldrig och framförallt använt sunt förnuft.

Kommentera