Metro sparkar alla journalister

Av | 25 juni, 2019

Först fick inte alla anställda på gratistidningen Metro sina löner utbetalda på tisdagsmorgonen. Sedan förklarade tidningens vd och ägare att alla journalister kommer få sparken – i stället kommer Metro köpa in redaktionellt innehåll från contentbyråer.

newsgram | Nynäshamn 25 juni 2019

| PAPPERSTIDNINGENS FRAMTID | Gratistidningen Metro sparkar alla journalister. I stället kommer företaget köpa in redaktionellt material från contentbyråer.

Journalister passar inte in i vår affärsplan. Det finns flera contentbyråer som producerar material som passar oss. Vi kommer att vara innehållsköpare, sa Christen Ager-Hanssen, Metros vd och ägare, till Expressen.

I den pågående företagsrekonstruktionen har Metro redan dragit ned på personalstyrkan – nu är det journalisternas tur.

Vår strategi är inte att driva verksamheten med anställda journalister. Vi kommer att vara ett modernt företag som köper in innehåll. De som har bäst innehåll på marknaden kommer vi att köpa ifrån. Så enkelt är det. Vår strategi är att vara bäst på innehållsköp. Köpa billigt och bra, förklarar Christen Ager-Hanssen.

Han luftade sina idéer om Metros framtid på tisdagsmorgonen. Om han går hela vägen med sina planer kan den digitala tidningen Metro bli en game changer för hela tidningsbranschen. För den vision som Christen Ager-Hanssen skisserar på för Metros räkning liknar den omdaning som tv-branschen redan genomgått. Allt började med att stora tv-bolag lade ut tv-produktioner på entreprenad till privata produktionsbolag på 1980-talet. Några kända bolag är Meter TV, Strix Television och Zentropa.

Metro gör sig av med alla journalister. Det är ett led i företagets rekonstruktion där man överger konceptet med papperstidning för att i stället bli en digital tidning. Foto: Erik Lejdelin

 

För närvarande kommer Metro som papperstidning en dag i veckan. Papperstidningen har en upplaga på 75 000. Men det är osäkert om tidningen kommer fortsätta ges ut som papperstidning efter sommaruppehållet. Fördelen med contentbyråer, istället för en fast redaktion, är att Metro slipper sitta fast i en allt för stor kostnadskostym. Genererar inte annonsavdelningen tillräckligt med annonsintäkter då kan chefredaktören parera detta genom att köpa in billigare material från en contentbyrå.

 

Första gången anställda på Metro inte fick sina löner utbetalda var den 25 mars. På tisdagsmorgonen var det dags igen – flera anställda på Metro hade inte fått sina löner. Enligt Metro kommer alla anställda få lön utbetald under dagen.

Vad har det för betydelse om den kommer klockan tolv eller klockan tre på dagen? sa Christen Ager-Hanssen till Expressen.

Han är sur på att några anställda på Metro har ringt till en konkurrent och berättat att det är strul med löneutbetalningarna.

Det är helt sinnessjukt, man undrar vem som har lust att skada ett företag. De som har ringt Expressen bör inte jobba på Metro, de kan ringa mig personligen i stället, sa en upprörd Ager-Hanssen.

Från journalistförbundets sida är man ledsen över morgonens besked till journalisterna på Metro.

Jag tycker att det är en brist på respekt för de anställda som verkligen har kämpat länge under den här ledningen, och också när det har varit stora problem på tidningen, sa Ulrika Hyllert, Svenska journalistförbundets ordförande, till Expressen.

Journalistförbundets förbundsjurist håller med henne.

Det är väldigt sorgligt tycker jag att den här informationen når våra medlemmar och anställda på Metro på det här sättet, sa Katarina Dahlskog.

Av Carl Gram

Regler för kommentarer:

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton, var artig, hota aldrig och framförallt använt sunt förnuft.

Lämna ett svar