Volvos kinesiske ägare på europeisk köpraid – ny storägare i tyska Daimler

Av | 24 februari, 2018

På fredagskvällen blev det känt att den kinesiske miljardären Li Shufu köpt en aktiepost i tyska Daimler för 9 miljarder USD. Sedan tidigare äger kinesen biltillverkaren Volvo Cars och lastbilstillverkaren Volvo Trucks i Göteborg – under lördagen ska Li Shufu träffa den svenske näringsministern Mikael Damberg.

[newsgramNynäshamn 24 februari 2018]

Grundaren av den kinesiska tillverkaren Zhejiang Geely Holding Co. – Li Shufu – har förvärvat en aktiepost värd motsvarande 9 miljarder USD i Daimler AG – vilket gör kinesen till den största enskilda ägaren av det tyska bolaget rapporterar Bloomberg.

Daimler bekräftade under fredagskvällen att Li Shufu de senaste veckorna köpt på sig en aktiepost strax under 10 procent i Daimler genom att använda en investeringsfond. Nyheten slog ned som en bomb på fredagskvällen efter flera veckors ihärdiga rykten om att någonting var på gång.

Ett Geely-ägande i Daimler skulle understryka deras intresse för samarbete som skulle hjälpa dem att få mer expertis i till exempel elbilar. Detta öppnar även för en annan inkörsport till Kina, sa Frank Biller, analytiker på Landesbank Baden-Württemberg, till Bloomberg.

Förutom nyförvärvet Daimler, äger kinesen Li Shufu sedan tidigare Volvo Personvagnar i Göteborg, som han köpte år 2010 från den amerikanska biltillverkaren Ford Motor Company. I december blev kinesen den störste aktieägaren i lastbilstillverkaren Volvo AB.

Li Shufus köpraid i flera europeiska bil- och lastbilstillverkare oroar många experter. Foto: Wikipedia

Eftersom Li Shufu har köpt den stora aktieposten i Daimler genom ombud – investeringsfonden – finns det farhågor om att han i själva verket försöker runda EUs konkurrensmyndigheter genom detta förfarande. Ingen vet i nuläget hur aktieaffären i Daimler kommer påverka kinesens ägande i Volvo Personvagnar och lastbilstillverkaren Volvo AB i Göteborg.

Det är svårt att veta vad Geely har för planer för Volvo nu. Det är kontroversiellt att köpa in sig i en konkurrent så här, sa Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet, till tabloiden Expressen.

Daimler som är ett konglomerat med en komplicerad företagsstruktur består av tre delar; biltillverkning, lastbilstillverkning och finansiella tjänster. Från Daimlers lednings sida har man tidigare aviserat att konglomeratet – den nuvarande företagsstrukturen – ska brytas upp. Istället ska ett holdingbolag bildas som kontrollerar de tre företagsdelarna.

Li Shufu var på besök i Sverige under fredagen. Då träffade han några svenska näringslivstoppar. På lördag ska den kinesiske miljardären träffa näringsminister Mikael Damberg, som deltog på Bilderbergmötet år 2015 i Österrike. Både besöken är omgärdade av stort hemlighetsmakeri. Ingen på näringsdepartementet säger sig veta någonting om det kinesiska besöket eller varför Li Shufu ens ska träffa näringsministern.

Jag har inte mer information om lördagens möte, sa Sam Assadi, pressekreterare till näringsministern, till Expressen.

Under flera årtionden har globalisterna flyttat produktion till Kina – utan att förlorade arbetstilllfällen har ersatts med nya i tillräcklig omfattning i västvärlden. Många menar att globalisterna ser Kina som deras nya motpart i en globaliserad ekonomi.

Av Carl Gram

Regler för kommentarer:

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton, var artig, hota aldrig och framförallt använt sunt förnuft.

Lämna ett svar