Trots vikande fordonsförsäljning på grund av coronakrisen blir det ingen japansk-fransk fusion mellan Nissan och Renault. Istället för att bilda ett nytt bolag med en gemensam aktie ska biltillverkarna Renault, Nissan och Mitsubishi damma av sin strategiska allians.
newsgram | Nynäshamn den 27 maj 2020
| BILBRANSCHEN | Renault, Nissan och Mitsubishi meddelar på onsdagen att de skrinlägger planerna på en sammanslagning – istället ska bolagen fokusera mer på samarbete kring fordonsutveckling för att spara pengar och rädda sin bräckliga allians, skriver Reuters. De tre biltillverkarna drabbades av coronakrisen samtidigt som de försökte hitta nya sätt att samarbeta efter gripandet i november 2018 och sedermera avsättandet av styrelseordföranden och chefsarkitekten bakom alliansen Carlos Ghosn.
Ghosns försök att få till stånd en fusion mellan Nissan och Renault satte den japansk-franska relationen på prov. En senior källa till Reuters beskriver den nya planen som ett fredsfördrag mellan fordonstillverkarna för att lösa långvariga spänningar.
Det finns ingen plan på en sammanslagning av våra företag. Vår modell i dag är en väldigt distinkt modell … vi behöver inte en sammanslagning för att bli mer effektiva, sa Renaults styrelseordförande Jean-Dominique Senard när han presenterade den nya strategiplanen på onsdagen.
Nissan och Renault gjorde stora förluster förra året. Biltillverkarna vill nu spara pengar genom att bland annat dela på produktionskapacitet mer systematiskt, i ett så kallat ledare/följare-system där ett bolag tar på sig ledartröjan för en viss typ av fordon och geografi medan de andra följer efter. Dessutom hoppas Nissan och Renault att återuppbyggnaden av alliansen ska hjälpa dem att få kontroll över kostnaderna, och göra det möjligt för dem att ta täten i områden som elbilar.
Det var Renaults förre vd Carlos Ghosn som höll i förhandlingarna som skulle resultera i att Nissan och Renault skulle slås ihop till till ett bolag med en gemensam aktie, istället för en strategisk allians. Men höga chefer på Nissan motsatte sig fusionsplanerna eftersom de ansåg att Renault inte bidrog med tillräckligt mycket för fordonsutvecklingen i Japan. I snitt producerar Nissans japanska ingenjörer 40 procent mer än de franska kollegorna hos Renault, enligt en insider.
Renault äger 43 procent av Nissan medan Nissan har 15 procent i den franska biltillverkaren, men ingen rösträtt. Dessutom äger den franska staten 15 procent av Renault och regeringen har de senaste dagarna utlovat ett krislån på fem miljarder euro för att bolaget ska klara sig igenom coronakrisen, uppger Ny Teknik.
Av Carl Gram