Techgiganten Google lanserar nu sin inbyggda annonsblockerare i webbläsaren Google Chrome. När Google bestämmer att en sajt har annonser som strider mot företagets regelverk blockeras all slags annonsering – också godkända nätannonser. Kritiker varnar för att Googles inbyggda adblocker gör att sajter kan gå miste om hela annonsaffären.
[newsgram – Nynäshamn 16 februari 2018]
Nu har Google Chromes inbyggda annonsblockerare gått live och väckt stora reaktioner över hela världen. För första gången väljer nu företaget att automatiskt blockera vissa typer av annonser i Googles webbläsare rapporterar branschtidningen Dagens analys. Typer av nätannonser som filtreras av företagets inbyggda annonsblockerare är Google ad’s, pop up-videos och helsidesannonser som poppar upp på användarens datorskärm.
Straight to the point: it means the world’s largest digital advertising company will decide which ads to show in the world’s most popular browser. Is that a benefit for users or chess movement from a huge tech-brand? #Advertising #AdBlocks #Chrome → https://t.co/6j5rmsTkXF
— Rodrigo C Silveira (@fazpartedizer) 16 februari 2018
Risken är nu stor för att många publicister kan komma att se hela sin annonsaffär försvinna. För när Google bestämmer att en webbplats har annonser som strider mot företagets riktlinjer blockerar den alla nätannonser på denna webbplats – inte bara irriterande videoannonser som går igång via autoplay med ljud – också godkända nätannonser filtreras bort av Google Chromes inbyggda annonsblockerare. Någonting som kan komma att slå undan ekonomin för många alternativa mediesajter.
We believe these changes will ensure all content creators, big and small, can continue to have a sustainable way to fund their work with online advertising, konstaterar Sridhar Ramaswamy, chef för Googles annonsering, på sin blogg.
För tre år sedan lanserades ett råd som ska granska om en sajt har nätannonser som inte lever upp till Googles riktlinjer för nätannonsering. Rådet som kallas Coalition for Better Ads består av medlemmar från Google, Facebook, News Corp och The Washington Post. Även globala företag med stora annonsbudgetar är medlemmar i rådet bland andra B2C-företagen Procter & Gamble och Unilever.
Förra året lanserade Coalition for Better Ads internationella rekommendationer för olika typer av annonsformat – det internationella rådet pekade ut 12 annonsformat som användarna finner särskilt störande.
Adblocking är ett problem som påverkar alla i branschen och från början hade vi nog lite fel perspektiv på vad som ökande användningen av dem. Det var inte annonseringen i sig, utan vissa format som ansågs störande. Vi behövde återgå till den devis som Google följt sedan starten och sätta användaren först, sa Michael Todd, Head of Advertising Industry Relations EMEA på Google, till den Bonnierägda branschtidningen Resumé.
Fördelen med Google Chromes inbyggda annonsblockerare är att användarna kommer att slippa störande reklam – medan nackdelen för publicister som inte ingår i varumärkesstarka företags annonsnätverk riskerar att helt stå utan annonsintäkter. Surfare som hamnar på en webbplats som Google blockerar annonser på kommer nämligen få en liten pop up som erbjuder användaren möjligheten att stoppa annonsblockeraren och tillåta nätannonser från den besökta webbplatsen. Ingen vet dock hur många användare som kommer att slå av annonsblockeraren.
“Native ads are the organic bad-ad-blocker as the bloggers won’t promote bad, annoying or offensive things. That’s how the native ad protocol implemented by AdHive will increase the overall quality of video content." – Dmitry Malyanov, #AdHive co-founder.https://t.co/pRHDr9RneC
— AdHive (@AdHivecom) 16 februari 2018
Kritiker som branschtidningen Resumé har talat med anser att publicisterna själva borde få avgöra vilka typer av annonsformat de har på sina webbplatser. Men att Google Chromes marknadsdominans tvingar dem att följa Coalition for Better Ads regelverk. Någonting som kritikerna hävdar kan hota det fria internet.
Av Carl Gram