Polisen vill bygga en särskild flyktingperrong för gränskontroller vilket ses som ett tecken på att de tillfälliga gränskontrollerna mellan Danmark och Sverige kan bli permanenta.”Om gränskontrollen blir permanent tror vi att en ny plattform är nödvändig”, säger Ulf Sempert, polismästare för Polisregion Syd.
Polisen lägger nu fram konkreta planer för en situation där den tillfälliga gränskontrollen mellan Danmark och Sverige utvecklar sig till en långvarig och mer eller mindre permanent situation. Rent konkret föreslår polisen att det ska byggas en ny station för tåg som ankommer från Danmark till Sverige omedelbart efter Öresundsbron. Här ska poliser stiga ombord på tåget och kontrollera resenärernas pass/id-handlingar. Upptäcker polisen asylsökande eller personer som inte har rätt att befinna sig i Sverige så sätts de av på den nya tågstationen. Efter gränskontrollen kan tåget fortsätta till Hyllie station och resten av Sverige.
Varje dag pågår polisens gränskontroller på Hyllie, men stationen är samtidigt en vanlig tågstation med lokaltåg till Ystad och Tomelilla. Därför har stationen blivit uppdelad i olika områden med stängsel så en del av stationsområdet är passområde. För att undvika sammanblandning av gränskontroll och vanlig tågtrafik, föreslår polisen nu att gränskontrollen flyttas till en särskild station.
Vi vet inte om gränskontrollen blir permanent, men vi tittar både kort- och långsiktigt på frågan. Om gränskontrollen blir mer permanent tror vi att en ny plattform är nödvändig, sa Ulf Sempert, polismästare på Polisregion Syd till Jyllands-Posten.
Enligt honom ska en nybyggd station för asylsökande göra transporten enklare för svenska inrikesresenärer. Samtidigt blir det mindre påfrestande för de asylsökandes personliga integritet när de inte behöver kontrolleras framför övriga resenärer på stationen.
På det här sättet kan man gå runt fritt från den ena plattformen till den andra, och man kan byta tåg utan att behöva springa förbi ett långt staket och genom en kontroll där man ska visa pass och byta tåg, sa Ulf Sempert.
Trafikverket håller nu på att undersöka polisens förslag närmare.
Vi har ännu inte beslutat om vi vill ha den särskilda plattformen, men om det händer så ska det vara till gagn för pendlarna. Just nu ser vi på om det är möjligt, hur mycket det kommer att kosta och hur det kommer att påverka tidtabellen mellan Köpenhamn och Malmö. Men vi vill gärna att det går snabbare än i dag, annars är det inte realistiskt, sa Lennart Andersson, chef för Region Syd på Trafikverket, till Berlingske.
Michael Randropp, talesperson för Pendlerkluben Kystbanen i Danmark som också täcker Öresundstågen, är bekymrad över de svenska planerna. Han fruktar att det är ett tecken på en mer permanent gränskontroll som kommer att leda till längre restider under en längre period.
Att man överväger att bygga en permanent perrong skickar ju en signal om att den här gränskontrollen har kommit för att stanna under en mycket längre period än vi fruktade. Det är skrämmande, sa Michael Randropp till Berlingske.
Men Dansk Folkeparti är nöjda med de signaler den svenska polisens förslag skickar.
Det låter intressant och vittnar om att svenskarna är på väg att förbereda sig på en mer permanent gränskontroll. Jag tycker det är positivt och det borde ge upphov till funderingar hos både den danska regeringen och hos EU-kommissionen, sa Martin Henriksen, Dansk Folkepartis utlänningsordförande, och syftar på att Danmark för tillfället har tillfällig, inte permanent gränskontroll.
Hos regeringspartiet Venstre menar dock Marcus Knuth, utlänningsordförande, att det inte är nödvändigt att förbereda sig på en situation med långvarig eller permanent gränskontroll:
Asylsiffrorna i Sverige har varit uppemot 40 000 asylsökande i månaden och det går absolut inte att jämföra med Danmark. Därför menar jag att det inte finns behov för någonting liknande i Danmark. Även om Danmark skulle hamna under samma asyltryck som i Sverige, och det hoppas jag aldrig kommer att inträffa, så handlar det inte bara om en bro mellan Danmark och Tyskland, utan om ett stort antal gränsövergångar.
Av Carl Gram
Artikeln publicerades ursprungligen av Dispatch International 13 februari, 2016.