Dåligt väder försenade transporten av den 140 meter långa ”guldbron” från Kina till Stockholm. Men tidigt på fredagen kunde monteringsarbetet inledas för att få den stora brokonstruktionen i stål på plats mellan Gamla stan och Södermalm.
newsgram | Nynäshamn den 20 mars 2020
| DEN GYLLENE BRON | Gamla Slussen i centrala Stockholm har fungerat som trafikplats för resenärer sedan 1930-talet. Men Slussens dåliga skick gjorde att den inte kunde byggas om för att klara av framtida behov för transporter. Istället fick Stockholms stad dra igång Slussenprojektet och bygga nya Slussen etappvis. Det är den femte slussen i ordningen.
Slussenprojektet är ett av Sveriges dyraste byggprojekt med en budget runt 12,1 miljarder kronor. Stadsgårdsleden stänges av för all trafik på torsdagen – tidigt på fredagsmorgonen inleddes monteringsarbetet för att få ”guldbron” på plats. Under helgen kommer bron skjutas på plats och monteras på sina stöd. Ett riskabelt arbete där mycket kan gå fel om oturen är framme.
Monteringen blir ett spännande moment. Det är nu vi ser om bron tillverkats så nära teorin som möjligt, säger Tomas Bergström, uppdragsledare och brokonstruktör på Ramboll i Luleå, till branschtidningen Byggvärlden.
Egentligen skulle guldbron ha varit framme i Stockholm redan i februari för att därefter putta in på plats mellan Gamla stan och Södermalm, skriver Aftonbladet. Men dåligt väder och risk för meterhöga vågor tvingade båten som transporterade bron från Kina till Stockholm att ligga stilla ett tag utanför Portugals huvudstad Lissabon. Bogserbåten med brokonstruktionen ankom till Stockholm i mitten av förra veckan.
Första parkett från kontorets tak! #slussenbron #Slussen #guldbron pic.twitter.com/DDbdXlMs1g
— Tobias Robinson (@tobiasrobinson2) 11 mars 2020
I Slussenprojektet är bron tänkt att förbinda trafiken mellan Gamla stan och Södermalm och kommer fungera som huvudbro för vägtrafik samt cyklister och gående. Brokonstruktionen är gjord av stål och väger 3400 ton, är 140 meter lång och 45 meter bred. Dess smeknamn ”guldbron” kommer från den guldaktiga tonen i färgen. Eva Rosman – kommunikationsansvarig på Slussenprojektet – tycker att den nya brons utseende kan beskrivas som ”guldish”.
Den blir glittrig och guldig för att smälta ihop med de lejongula nyanserna i såväl Gamla stan som Södermalm, samtidigt får den inte bli för glittrig så att den tar över. Jag tror det blir en vacker koppling mellan öarna, säger hon till lokaltidningen SödermalmDirekt.
Anledningen till att Stockholms stad sjösatte Slussenprojektet beror på att gamla Slussen var i allt för dåligt skick. Rondellen eroderade på grund av salt som började användas på 1940-talet, berättar SVT Stockholm. På vissa ställen hölls Slussen upp av träpålar. Till sist hade Stockholms stad inget annat val än att bygga om Slussen helt och hållet. Tanken är att Slussen förvandlas från en rondell till en vägkorsning.
Genom årens lopp har Slussen blivit till en populär mötesplats för stockholmare som vill ut och ha kul. Ungefär som Svampen vid Stureplan. I nya Slussen ska det finnas ett gångstråk under bron som kommer vara upplyst på kvällstid. De som vill sitta ner en stund, ta det lugnt och vila blicken på folkmyllret kan söka sig till något av de kaféer och restauranger som kommer öppnas i Slussenområdet.
Nu är jag ledig några dagar. Passar på att önska #slussenbron en trevlig helg och lycka till med placeringen! 💖🙌🏻☀️😀#guldbron pic.twitter.com/E3SDk85jN5
— Eleonor 🌸🎶 (@allsangsmamma) 18 mars 2020
Monteringsarbetet för att få den nya Slussenbron på plats kommer fortsätta under helgen. Om allt går som planerat kommer Stadsgårdsleden att öppnas igen på måndag den 23 mars, enligt Aftonbladet.
Av Carl Gram