Journalisternas nya arbetsuppgift: Ringa läsare som sagt upp sina prenumerationer

Av | 22 februari, 2018

För att öka kännedomen om läsarbeteenden lanserar Mittmedia projektet ”ring en kund”. Tidningsjättens journalister ska ringa till läsare som avslutat sina digitala prenumerationer – och fråga ”varför”.

[newsgramNynäshamn 22 februari 2018]

Tidningsjätten Mittmedia lanserar nu projektet ”ring en kund” – där varje journalist uppmuntras till att ringa upp till tio personer som har avslutat sina digitala prenumerationer och bland annat fråga varför de slutat prenumerera. Mittmedias journalister ska redovisa resultatet av sin undersökning i ett frågeformulär senast 1 mars.

Ett initiativ som har väckt stor oro i journalistkåren på Mittmedias redaktioner runt om i landet, det erfar tidningen Journalisten.

Varför lanserar Mittmedia projektet ”ring en kund”?

Ja, det har att göra med att vi vill ta reda på vad människor tycker och tänker när de börjar och slutar som kund hos oss. Det är viktigt långsiktigt för vår leverans och relevans att känna till detta, säger Carl-Johan Bergman, redaktionell chef på Mittmedia, till newsgram.

Efter en stunds funderande konsterar han.

Vi vill få ny kunskap om läsarbeteenden skulle jag vilja säga.

Projektet ”ring en kund” tillkännagavs av koncernledningen när Mittmedias VD Per Bowallius skickade ut sitt veckobrev till tidningsjättens anställda – innehållet läckte till tidningen Journalisten.

”Viktigaste aktiviteten som jag vill lyfta fram den här veckan är allt vårt arbete med att behålla våra pluskunder. Vi har haft en bra ökning av antalet nya pluskunder som vi ska känna oss nöjda med, men vi ser också att det är svårt att behålla kunderna – något som är väldigt viktigt för vår långsiktiga affär. Vi jobbar hårt med aktiverings- och marknadsföringsaktiviteter och för att lära oss mer om varför våra kunder säger upp sin Plus-prenumeration har vi dragit igång ett projekt, ’Ring en kund’. Jag tycker personligen att det ska bli intressant att få möjligheten att samtala med några läsare om deras upplevelse och förstå mer om hur de resonerar. Mer om det i nästa veckobrev”

Mittmedia befinner sig mitt i en digital omställning från pappersprenumeranter till digitala prenumeranter. Foto: TT Bild

Nu planerar Journalisternas fackklubb på Mittmedia att gå ut med ett brev till medlemmarna som säger att de kan slippa den nya arbetsuppgiften – med hänvisning till skrivelser i kollektivavtalet om det känns för jobbigt att ringa runt till gamla prenumeranter. Från fackklubbens sida hyser man oro för att den nya arbetsuppgiften – att ringa en kund – kan komma att inkräkta på journalisternas egentliga arbetsuppgifter, att fylla tidningarna med egenproducerat redaktionellt innehåll.

Eftersom det är uttalat att vår framtid hänger på Plus-journalistik, och hur väl vi lyckas få kunder, så är det naturligtvis bra att Mittmedia kollar varför kunder hoppar av. Samtidigt ligger inte det här innanför ramen för normala journalistiska arbetsuppgifter. Vi har fått reaktioner av medlemmarna, och det handlar bland annat om att de tycker att arbetstiden kanske hellre borde gå till att producera fördjupande Plus-journalistik, sa Johanna Hejdenberg, vice ordförande i Journalistklubben på Mittmedia, till tidningen Journalisten.

Mittmedia tillhör en av de allra största lokala mediekoncernerna i landet med kända lokaltidningar såsom Östersundsposten, Sundsvalls Tidning och Nerikes Allehanda. Mittmedia ägs av Nya Stiftelsen Gefle Dagblad och Stiftelsen Pressorganisationen.

Av Carl Gram           

Regler för kommentarer:

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton, var artig, hota aldrig och framförallt använt sunt förnuft.

Lämna ett svar