Kritik mot bantad budget för snabbjärnväg

Av | 11 november, 2020

Januaripartiernas minskade budget för höghastighetsjärnväg riskerar att slå hårt mot berörda landsbygdskommuner. Nu riktar både Trafikverket och lokalpolitiker kritik mot regeringens infrastruktursatsning på snabbtåg. I flera fall kommer tågstationerna hamna utanför stadskärnorna för att den planerade höghastighetsjärnvägen ska kunna byggas billigare.

newsgram | Nynäshamn den 11 november 2020

| NYLIBERALISM | I februari kommer Trafikverkets slutrapport gällande höghastighetsjärnväg i Sverige – men redan nu säger myndigheten att centrala tågstationer inte är möjliga utifrån budgeten som sänks från 245 miljarder kronor till 205 miljarder. Det nya kostnadstaket är ett resultat av förhandlingarna mellan regeringen och stödpartierna Centerpartiet och Liberalerna. Missnöjet jäser nu bland lokalpolitiker runtom i landet.

Hela tanken med det här var ju att det är ett samhällsbyggnadsprojekt som ska knyta ihop landet och skapa arbetsmarknadsförstoring, bättre möjligheter för pendling och ett ökat bostadsbyggande. Med de här förslagen går man miste om det, säger Ann-Marie Nilsson (C), kommunalråd i Jönköping, till Sveriges Radio Ekot.

Hon tillägger.

Det är en storstadssatsning och därför är vi väldigt kritiska.

Ann-Marie Nilsson menar att det är Stockholm, Malmö och Göteborg som tjänar på regeringens satsning på höghastighetsjärnväg. Hon får medhåll från kommunalråd i Nyköping, Norrköping, Linköping och Borås.

Om januaripartiernas nya budget för snabbtåg blir verklighet kan det bli ett hårt slag mot landsbygden som riskerar att avfolkas när människor tvingas söka sig till någon av landets tre storstadsregioner. Detta för att bo och leva i så kallade megacities. Foto: Getty Images

Det är regeringen som har gett Trafikverket i uppdrag att göra den nya ritningen som utgår från en snävare kostnadsram där tågstationerna längs med järnvägen hamnar utanför stadskärnorna. I en del fall en mil bort.

Jamen jag tror att man måste undvika att göra en dumsnål lösning. Järnvägen är till för att bygga upp människor, verksamheter och städer. Och inte stadsnära åkerlappar. Det har ingen funktion, säger Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef på Västsvenska handelskammaren till Ekot.

Trafikverket uttrycker förståelse för den kritik som riktas mot regeringens infrastrukturprojekt i bantad form.

Den typen av förslag får ju stor påverkan på vår myndighet att utveckla städerna, utvecklingen på arbetsmarknadsregioner och annat, säger Juliana Pyron, systemplaneringschef på Trafikverket, till Ekot.

Infrastrukturminister Thomas Eneroth, S, vill inte svara på frågan om han vill öka budgeten för att kunna inkludera centralt belägna tågstationer.

Jag ser fram emot Trafikverkets slutrapport. Sedan kommer vi föra en diskussion om hur vi ska kunna bygga nya stambanor. För det behövs i Sverige, säger han.

Av Carl Gram

Regler för kommentarer:

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton, var artig, hota aldrig och framförallt använt sunt förnuft.

Lämna ett svar