Maria Mendiola har gått bort – hon blev 69 år gammal. Hon var medlem i Baccara som slog igenom med ”Yes Sir, I Can Boogie” i 1977 och året därpå representerade den spanska discoduon Luxemburg i Eurovision Song Contest i Paris med bidraget ”Parlez-vous français?”.
newsgram | Nynäshamn den 11 september 2021
| VILA I FRID | Artisten Maria Mendiola har gått bort – hon blev 69 år gammal. Hon och kollegan Mayte Mateos, 70, representerade Luxemburg i Eurovision Song Contest 1978 i Paris med bidraget ”Parlez-vous français?” Baccara slog igenom med klassikern ”Yes Sir, I Can Boogie” 1977 som har sålt i miljontals exemplar.
Historien om fenomenet Baccara börjar i Madrid i mitten av 1970-talet. Maria Mendiola var primadonna i Alberto Portillos tv-balett i Madrid. Hon och Mayte Mateos var flamenco-artister och både dansade och sjöng i tv-balettens uppsättningar. I 1976 föreslog Maria för Mayte att de skulle spela in låten ”Venus” vid sidan om arbetet på tv-baletten. Det hela slutade med att de lämnade tv-baletten för att pröva lyckan på egen hand.
I början gick det inte så bra. Maria och Mayte fick sparken av en klubbägare i en stad i Aragonien i nordöstra Spanien för att han tyckte deras föreställning var alldeles för elegant för hans gäster på klubben. I stället för att deppa ihop begav de sig till ön Fueventura där Maria och Mayte upptäcktes av ett semestrande gäng skivbolagsfolk som sett dem uppträda på ett hotell. Maria och Mayte fick en förfrågan om att resa till Hamburg och spela in en platta. De tackade ja till erbjudandet och skrev på ett skivkontrakt med RCA. Debutplattan som släpptes 1977 inkluderar storsäljarna ”Yes Sir, I Can Boogie” och ”Sorry, I’m a Lady”. Den förstnämnda finns omnämnd i Guiness rekordbok som en av världens mest sålda singlar genom tiderna.
Här är en spellista med några av Baccaras mest kända låtar exempelvis ”Yes Sir, I Can Boogie”, ”Cara Mia”, ”Sorry, I’m a Lady”, ”Parlez-vous français?”, ”La Bamba”, ”The Devil Sent You to Lorado” och ”I’ll Learn to Fly Tonight”.
Baccara var en av de populäraste artisterna under disco-epoken på 1970-talet. Till exempel spelade Maria och Mayte in ett program tillsammans med ”Nygammalt”-värden Bosse Larsson som sändes i svensk television. Dessutom fick Baccara en förfrågan om att representera Luxemburg i Eurovision Song Contest 1978 i Paris. Maria och Mayte tackade ja och tävlade med bidraget ”Parlez-vous français?” som hamnade på sjunde plats i tävlingen. Trots det modesta resultatet i tävlingen var singeln en av de mest sålda samma år. Svenska representanten Björn Skifs klagade i tidningarna över all uppståndelse som Baccara fick i Paris inför tävlingen. Fritt ur minnet sa han något i stil med att han tyckte att spanjorskorna var alldeles för stora som artister för att få vara med i en tävling som Eurovision Song Contest. I 1979 släppte Baccara låten ”Eins plus eins ist eins” från albumet ”Colours” (1979) när FN deklarerade 1979 som ett internationellt barnår och för att fira att det gått 20 år sedan FN:s barndeklarationen instiftades.
Även om uppföljaren ”Light My Fire” (1978) inte sålde lika många exemplar som debutplattan från föregående år fortsatte Baccara att vara populära. Maria och Mayte hade några ytterligare hits som ”The Devil Sent You to Lorado” (1978), ”Body-Talk” (1979) och ”Ay, Ay Sailor” (1979). Sedan uppstod en fnurra på tråden mellan skivbolaget och Maria och Mayte. Skivbolaget mixade bort Marias röst på singeln ”Sleepy-Time Toy” (1980) och hon stämde skivbolaget för kontraktsbrott. Hon vann i domstol och skivbolaget tvingades dra tillbaka 250 000 singlar som redan skickats ut till skivbutikerna i Tyskland. Efter detta ville låtskrivarna Rolf Soja och Frank Dostal inte fortsätta skriva låtar åt Baccara. Maria och Mayte reste till London för att spela in plattan ”Bad Boys” (1980) med Bruce Baxter och Graham Sacher – men plattan blev ingen större succé. När kontraktet med RCA inte förnyades i 1981 splittrades Baccara. Då valde Maria och Mayte att gå skilda vägar. Men på varsitt håll fortsatte spanjorskorna att spela in plattor och turnera under namnet Baccara.
Maria kan beskrivas som motorn i Baccara. Efter tiden som primadonna i spanska tv-baletten fortsatte hon att vara en drivande person och presenterade kreativa förslag när låtar spelades in i inspelningsstudion. Till exempel tyckte hon att ”Yes Sir, I Can Boogie” skulle inledas med en hymn i början av sången – vilket i sin tur blev något av den spanska discoduons ”gimmick”. Till låten ”The Devil Sent You to Lorado” föreslog hon att sången kunde få en spansk känsla genom ett litet tillägg i slutet av refrängen. I en tv-intervju för många år sedan sa Maria Mendiola att publiken blev förvirrade och inte visste vad de skulle tycka när Baccara representerade Luxemburg i Eurovision Song Contest i Paris. Två spanjorskor som hade signerat ett skivkontrakt med ett amerikanskt skivbolag i Hamburg och sjöng på franska i Eurovision Song Contest.
En milstolpe i Marias karriär var när Baccara som de första spanska artisterna hamnade på brittiska singellistans 1:a plats med låten ”Yes Sir, I Can Boogie”, långt innan Julio Iglesias fick sitt genombrott utanför den spanskspråkiga världen.
Baccaras YouTube-kanal publicerade tidigare i dag en video med bildkollage från Maria Mendiolas liv.
Enligt spanska nyhetssajten Formula TV har Maria Mendiola gått bort tidigare på lördagen omgiven av sina nära och kära.
Av Carl Gram