Pendeltågskaos i Stockholm – rosthaveri på flera pendeltågsstationer

Av | 13 juli, 2018

Två pendeltågsstationer i centrala Stockholm är avstängda för trafik på grund av att rulltrapporna bedöms utgöra en risk för resenärernas säkerhet. Nu måste 71 rulltrappor inspekteras – ännu vet ingen när trafiken återgår till det normala.

(newsgramNynäshamn 13 juli 2018)

Två pendeltågsstationer i Stockholm har stängts på grund av trasiga rulltrappor – totalt måste 71 rulltrappor inspekteras innan trafiken kan flyta på nytt i Stockholm rapporterar SVT. För att underlätta trafiksituationen i Storstockholm byggdes Citybanan. Pendeltågsstationerna Stockholm City och Odenplan öppnades förra sommaren. Nu blir det svårt för många resenärer att komma till och från jobbet.

Vi har personal som har jobbat i skift dygnet runt hela veckan. De kommer fortsätta göra det, säger Alexander Krajisnik, presskommunikatör på SL, till newsgram.

Rost upptäcktes efter olycka med en skenande rulltrappa på en pendeltågsstation i Stockholm. Foto: TT

Omfattande slitage på rulltrapporna i flera pendeltågsstationer ligger bakom SLs beslut att stänga de kraftigt trafikerade Stockholm City och Odenplan. En skenande rulltrappa med passagerare stannade upp och började rulla neråt i våldsam fart i måndags. Personer på plats beskriver händelsen som att rulltrappan hamnade i fritt fall.

Vi har upptäckt allvarliga brister i rulltrapporna. Både vad det gäller själva konstruktionen men också underliggande delar såsom växlar, kugghjul och rost som gör att vi måste stänga av stationerna, säger Alexander Krajisnik.

Hur många råkade illa ut?

Jag vågar inte svara på det. Tack och lov skadades ingen allvarligt. Vi hade en lindrigt skadad som hade ont i armen, men vederbörande avböjde tillkallande av ambulanspersonal, säger Alexander Krajisnik.

Vem bär ansvaret för de trasiga rulltrapporna?

Det ber jag att få återkomma till litet längre fram. Trafikverket som byggherre har upphandlat uppdraget åt Otis som rulltrappsleverantör. Det är deras rulltrappor. Vem som bär ansvaret får vi återkomma till, men vi har påtalat bristerna för Otis och väntar på förslag till handlingsplan, säger Alexander Krajisnik.

Vem kan bli skadeståndsskyldig?

Det får vi också återkomma till. Det är litet för tidigt i processen. Just nu handlar det primärt om att säkerställa resenärernas säkerhet och sekundärt att vi får igång de här två stationerna. Vad som sker därefter får vi titta på. Avtalsfrågor och sådant kommer litet senare, säger Alexander Krajisnik.

Hur länge kommer pendeltågsstationerna vara avstängda?

Preliminärt har vi sagt att de kommer vara fortsatt avstängda detta trafikdygn ut. Vad som gäller därefter får vi återkomma till, säger Alexander Krajisnik.

Han avrundar med att säga.

Först när besiktningen av de 71 rulltrapporna är klar vet vi mer om vad som behöver åtgärdas. Det är för tidigt att säga något nu.

Av Carl Gram

Regler för kommentarer:

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton, var artig, hota aldrig och framförallt använt sunt förnuft.

Lämna ett svar