Efter den lyckade återföreningen med de forna Bananarama-kollegorna Sara och Keren för tre år sedan samlade Siobhan mod och sträckte ut handen till Marcy från Shakespears Sister-tiden. Hon och Marcy försonades över några koppar kaffe på ett kafé i Los Angeles – i höstas släppte Shakespears Sisters en EP med nyskrivet material.
newsgram | Nynäshamn den 14 april 2020
| FÖRSONING | Gamla minnen väcktes till liv när Siobhan Fahey återförenades med Sara Dallin och Keren Woodward i 2017 för att turnera i Storbritannien med originaluppsättningen av Bananarama. Sara och Keren var barndomsvänner från Bristol som båda flyttat till London. De lärde känna Siobhan som studerade modejournalistik i samma klass som Sara. Tjejerna rörde sig i de rätta kretsarna i Londons pulserande punkscen på slutet av 1970-talet.
När Sara och Keren var på väg att bli hemlösa och hamna på gatan råkade de stöta på Paul Cox som inkvarterade dem i ett litet kyffe ovanför det upplösta punkbandet Sex Pistols gamla replokal på Denmark Street i närheten av Charing Cross.
Woke up this morning and the streets were full of cars
All bright and shiny like they’d just arrived from Mars
And as I stumbled through last nights drunken debris
The paperboy screamed out the headlines in the street
Lyrics powered by: Genius
”Hello (Turn Your Radio On)” – Text och musik: Siobhan Fahey, Marcella Detroit & Jean Guiot
Sara, Keren och Siobhan prövade sig fram genom att vara bakgrundskör när Iggy Pop, The Jam och andra punkrockartister uppträdde live. I 1981 spelade Bananarama in sin första demo av coverlåten ”Aie-A-Mwana” på swahili – skivbolaget Decca Records nappade på låten och gav ut den som singel. I samma veva skrev det brittiska musikmagasinet The Face en artikel om gruppen som ledde till samarbete med Fun Boy Three på låten ”It Ain’t What You Do (It’s The Way You Do It)” som nådde 5:e plats på den brittiska singellistan i 1982. Sedan rullade allt på med hits som ”Cruel Summer”, ”Venus”, ”I Heard A Rumour” och ”Love In The First Degree”. Bananarama stod på toppen av sin karriär när Siobhan plötsligt lämnade gruppen i början av 1988.
På Facebook tycker Shakespears Sister-fans att balladen ”Hello (Turn Your Radio On)” är en av bandets allra bästa låtar.
Avhoppet berodde på att Siobhan var missnöjd med Bananaramas musikaliska inriktning under Stock Aitken Waterman-epoken. Hon tyckte att gruppens låtar liknade allt annat som SAW-teamet producerade i den berömda PWL-inspelningsstudion i London. Istället började Siobhan arbeta på ett soloprojekt i en musikstudio i Los Angeles dit hon och maken Dave Stewart (medlem i det brittiska bandet Eurythmics, reds. anm.) flyttat.
Sedan tidigare kände skivproducenten Richard Feldman låtskrivaren och musikern Marcy Levy som kom till musikstudion för att hjälpa till med Siobhans soloprojekt.
Som personer är de varandras motsatser. Siobhan har sagt att hon är typen som gärna kavlar upp ärmarna och slår några bägare i bordet på den lokala puben en sen kväll, medan Marcy ska föredra att vara finklädd med en drink i handen på cocktailparties. Marcy Levy började spela i olika band i födelsestaden Detroit tidigt 1970-tal. Hon har samarbetat med kända amerikanska artister som Aretha Franklin, Burt Bacharach, Chaka Khan och Belinda Carlisle. Men mest känd är hon för att ha varit med och skrivit Eric Claptons klassiker ”Lay Down Sally” från 1977. I Shakespears Sister-sammanhang använder Marcy artistnamnet Marcella Detroit.
Woke up this morning and my head was in a daze
A brave new world had dawned upon the human race
Where words are meaningless and everything’s surreal
Gonna have to reach my friends to find out how I feel
”Hello (Turn Your Radio On)” – Text och musik: Siobhan Fahey, Marcella Detroit & Jean Guiot
Siobhans debutsingel ”Break My Heart (You Really)” (1988) var tillräckligt annorlunda musikaliskt jämfört med Bananaramas strömlinjeformade popformula för att hon skulle kunna stå på egna ben som artist. Dave Stewart la märke till att Siobhan och Marcy samarbetade väldigt bra ihop i musikstudion – därför föreslog han för Siobhan att hon skulle bilda ett band tillsammans med Marcy. När uppföljaren ”You’re History” släpptes sommaren 1989 klev Marcy fram och frontade Shakespears Sister tillsammans med Siobhan. Låten blev en sommarhit i bland annat Storbritannien och Sverige.
När Bananarama gav sig ut på vägarna hösten 2017 för att uppträda inför fullsatta konserthus lade Siobhan, Sara och Keren allt gammalt groll bakom sig. Turnén väckte tankar om framtiden.
– Jag hade slutit fred med Sara och Keren och den biten av mitt förflutna. Men jag hade inte gjort det med Marcy, och jag visste att det var väldigt viktigt att jag inte tog med mig det till graven, säger Siobhan Fahey i ett skriftligt uttalande.
Trots all framgång med återföreningsturnén spelade Bananarama aldrig in någon ny platta med nyskrivet material eftersom Sara och Keren redan signerat ett skivkontrakt på ett kommande album. Men Siobhan kände att hon var redo för att spela in ny musik – hon stämde träff med Marcy på ett kafé i Los Angeles i maj 2018. När Marcy kom fram till mötesplatsen på Fairfax Avenue satt redan Siobhan utanför vid ett bord och väntade på henne.
– Det var verkligen underligt eftersom vi var där, och vi såg inte allt för annorlunda ut. Och vi kramade faktiskt om varandra, och sedan var det tårar i ögonen som jag är rätt säker på fanns hos båda – jag tror jag upptäckte en skvätt i hennes öga. Och det var konstigt, som ”wow det här är känslomässigt chockerande”. Jag hade aldrig förväntat mig det. Vi var båda tagna av det, säger Siobhan Fahey.
Hon får medhåll från bandkollegan.
– Första gången som vi satt och pratade om allt möjligt på 26 år, så, javisst, det var ganska besvärligt i början. Lite skakigt, säger Marcy Levy.
Nostalgiska minnen rullades upp från det förflutna. Shakespears Sister hade fått sitt stora genombrott på båda sidor av Atlanten med balladen ”Stay”. Låten toppade den brittiska singellistan åtta veckor i rad under 1992 och nådde 4:e plats på den viktiga Billboardlistan i USA. Bandets framgångar kröntes av att Prince bad Shakespears Sister vara förband på en av hans konserter.
För att göra en lång historia kort så klarade Siobhan och Marcy inte av att hantera pressen från alla andra som var inblandade i projektet. De bråkade om allt möjligt.
När Shakespears Sister skulle medverka på Ivor Novelle Awards och ta emot ett pris för ”Hormonally Yours”-plattan mådde Siobhan inte tillräckligt bra för att kunna delta på evenemanget. Marcy kom till galan i sällskap med kollegans publisher. Då de står på scenen för att tacka alla för utmärkelsen får Marcy sitt livs chock när hon hör honom läsa upp Siobhans tack-tal som egentligen var ett slags tack och farväl-tal till henne.
– Det var några timmars samtal. Vi delade hur det varit för var och en av oss, hur vår egen upplevelse av den upplevelsen varit. Och det skapade en riktig bro mellan oss och förståelse för den andra personens sätt att vara. Du vet, säger Siobhan Fahey.
Marcy Levy kontrar genom att säga.
– På slutet hade hon nämnt allt som jag hade gjort, och det var fantastiskt för att rensa luften eftersom jag kunde säga: ”jamen, nej det var inte riktigt hur det hände … .
Fikastunden gav mersmak. Siobhan och Marcy lovade varandra att träffas igen för att försöka skriva några låtar ihop. Om man jämför duons två första album – ”Sacred Heart” och ”Hormonally Yours” – är plattorna väldigt olika varandra. Det hade varit lätt för Shakespears Sister att fortsätta i samma fotspår som man gjort på ”Sacred Heart” och upprepa succén. Men duon började om från början och hittade nya musikaliska uttryck. Det första albumet kan beskrivas som färgstark och mustig electropop medan det andra är avskalad gitarrbaserad pop med gripande texter från livets olika skeden.
Liksom de två första plattorna bjuder det tredje mini-albumet EP:n ”Ride Again” (2019) lyssnaren på en överraskning. Musikaliskt är låtarna ett steg framåt, inte bakåt.
Hello, hello, turn your radio on
Is there anybody out there?
Help me sing my song
Oh, oh, oh, oh
La, la, la, life is a strange thing
Just when you think you learned how to use it
It’s gone
”Hello (Turn Your Radio On)” – Text och musik: Siobhan Fahey, Marcella Detroit & Jean Guiot
Det känns som att Siobhan och Marcy har åldrats med värdighet. De har inte hoppat på den senaste musiktrenden för att sälja många plattor. Utan de reste till en ensligt belägen stuga vid Joshua Tree i öknen i Kalifornien. Under några dagar inspirerades duon av den karga naturen och sina egna livsöden samtidigt som de skrev helt nya låtar till ett mini-album.
– Jag hade en idé om soundet och stämningen till nästa skiva som jag ville göra, men jag hade glömt bort hur skicklig och kultiverad Marcy är som musiker, säger Siobhan Fahey.
Kollegan Marcy Levy försöker beskriva deras nya musik.
– Den är lite grann som Americana, men ändå inte, eftersom våra känslor har blandats i den: hennes punkiga stil och min Motown-besjälade stil.
EP:n ”Ride Again” släpptes i slutet av oktober 2019 och innehåller tre nyskrivna låtar. Två av låtarna, ”All The Queen’s Horses” och ”C U Next Tuesday” finns med på samlingsalbumet ”Singles Party” (2019). Det är inte känt om Shakespears Sister kommer släppa nytt material inom den närmaste framtiden.
Av Carl Gram