Ursprungligen var sommarvisan ”Änglamark” tänkt som ett politiskt ställningstagande för att bevara det natursköna Sverige till kommande generationer svenskar. För när filmen ”Äppelkriget” och ledmotivet ”Änglamark” släpptes år 1971 var det naturligt för den svenska konstnärseliten att agera politiskt i svenskarnas intresse – hur många tror att detta hade varit möjligt i dag?
(newsgram – Nynäshamn 28 juli 2018)
En låt som minner alla svenskar om sommaren är visan ”Änglamark”. Trubaduren Evert Taube skrev låten som ledmotiv till den svenska komedin ”Äppelkriget” från 1971. Sommarvisan är en hyllning till de natursköna landskapen i Sverige. I filmen framfördes låten av Evert Taubes son Sven-Bertil Taube.
Utan tvekan har sommarklassikern ”Änglamark” blivit en allsång som förenar svenskar över generationsgränserna.
Tidigare hade Evert Taube skapat ordet och vis-titeln ”himlajord” – när Hans Alfredson och Tage Danielsson erbjöd honom rollen att spela sig själv i filmen ”Äppelkriget” slutade det med att Evert Taube skrev filmens ledmotiv ”Änglamark”. Låten kom att framföras av Sven-Bertil Taube.
Visan var ett uttryck för Evert Taubes engagemang i den politiska striden om Vindelälven – biflöde till Umeälven – som på 1970-talet stod på tur att exploateras för att bygga ut vattenkraft i Sverige. Förutom att sätta ord och tankar på pränt till tonerna i melodin till ”Änglamark” skickade Evert Taube ett telegram till Sveriges statsminister Tage Erlander.
Till sist lyckades man rädda Vindelälven.
Filmen handlar om ett försök att exploatera de natursköna landskapen i Änglamark – ett slags förklätt Österlen – för att bygga nöjesparken Deutschneyland. En penningstinn schweizisk direktör intrigerar med riksdagsmän, kommunalpolitiker och lokala företagare – men äppelodlarfamiljen Lindberg samlar ihop stora släkten för att besegra politikerna och storfinansen.
I filmen medverkar gräddan av dåtidens svenska skådespelarelit med bland andra Gösta Ekman, Yvonne Lombard, Monica Zetterlund, Birgitta Andersson, Martin Ljung, Max von Sydow, Hasse och Tage i rollerna.
Genom årens lopp har fler än Sven-Bertil Taube tolkat ”Änglamark” – när Vattenfestivalen i Stockholm var som allra populärast på 1990-talet samlades ABBA-sångerskan Anni-Frid Lyngstad, rocksångaren Tomas Ledin, Roxette-stjärnan Marie Fredriksson och hovsångaren Håkan Hagegård för att sjunga ”Änglamark”. När jag ögnar igenom allt som går att hitta om ”Änglamark” på internet upptäcker jag att COOP – det gamla kooperativet Konsum – har gjort änglamark till ett varumärke.
HURRA!! Dubbelvinst!
Så enormt stolta att Coop vinner första priset bland samtliga listade varumärken, som Sveriges grönaste varumärke. Även Änglamark kniper första platsen i kategorien när svenskarna själva får välja.
Stort tack till alla som gjort detta möjligt! #coop #differ pic.twitter.com/umjL24iMRt— CoopSverige (@CoopSverige) 10 april 2018
På något vis tror jag inte alls att Evert Taube hade gillat att kommersiella intressen slår mynt av hans engagemang för att bevara den vackra naturen i Sverige till efterkommande generationer svenskar. Bara en tanke i dessa sommartider när dagens etablissemang tafatt står på sidan och tittar på – allt medans de natursköna svenska landskapen förvandlas till aska mitt framför våra egna ögon.
Allmogen är tillbaka! Mina tankar ligger dock fortfarande hos alla ni kämpar som slåss mot lågorna runt om i landet. Känn stolthet över er insats! Här är era föregångare 1949 vid en skogsbrand i Björklinge, Uppland. Foto: Uppsala-Bild / Upplandsmuseet (CC BY-NC-ND) pic.twitter.com/tZedwU7U3a
— Allmogen (@allmogens) 28 juli 2018
Av Carl Gram
Foto: Svensk filmdatabas