På något förunderligt sätt har Robyn uppnått kultstatus som popens Gudmoder – kanske för att hon alltid har gått sin egen väg genom livet?
[newsgram – Nynäshamn 9 mars 2018]
Några artister kommer och går – medan andra följer dig genom livet. En av dessa särlingar är sångerskan Robyn. När jag räknar samman åren får jag dem till att bli 23 år – i höst släpper den världsberömda svenskan ett sprillans nytt album.
It’s a big black sky over my town
I know here you at, I bet she’s around
Yeah, I know it’s stupid, I just gotta see it for myself
Låtskrivare: Robyn och Patrik Berger
Robyn upptäcktes av sångerskan Meja under ett uppträdande år 1995 på Eriksdalsskolan i Stockholm. Hennes barndom kan bäst beskrivas som bohemisk – för hon växte upp i ett kringresande teatersällskap. Efter det att Meja upptäckt den då 16-åriga Robyn dröjde det inte länge förrän hon stod i musikstudion för att spela in debutplattan ”Robyn Is Here”. När Robyn skulle förklara framgångarna i USA med singeln ”Show Me Love” sade hon att hemligheten handlar om att behålla den speciella svenska ljudbilden i sången med starka ABBA-influerade körer.
Kanske tyngd av prestationsångest efter de stora skivframgångarna utomlands kom det att dröja tills 1999 när hon släppte uppföljaren ”My Truth”. Om debutplattan kan betraktas som en hyllning till det svenska musikarvet – ja, då kanske musikvideon till singeln ”Electric” är en resa tillbaka i tiden till barndomen när hon satt i teatersalongen och såg pappa Wilhelm Carlsson regissera teateruppsättningar med mamman Maria Ericson i någon av rollerna. Teatermiljön i musikvideon pulserar verkligen av energi – trots det blev låten ingen större hit på topplistorna. Inte heller de andra singlarna från Robyns andra album.
I’m in the corner, watching you kiss her, Oh
I’m right over here, why can’t you see me? Oh
I’m giving it my all
Efter mycket om och men hoppade Robyn av skivkontraktet med ett av världens största skivbolag. Robyn sa att hon inte hade den konstnärliga frihet som hon önskade och startade sitt egna skivbolag. Åren gick och Robyn föll i glömska. Men så inledde Robyn och Kleerup ett musikaliskt samarbete som gick hem på de engelska topplistorna. Låten ”With Every Heartbeat” hamnade på en eftertraktad förstaplats på den prestigefyllda brittiska singellistan. Men den låt som jag har plockat fram till veckans låt – eller kanske hellre helgens danslåt – är den tidlösa danslåten ”Dancing On My Own”.
Än i dag känns den lika fräsch, som när den släpptes 2010. På något vis verkar låten vara sträv – för det är någonting med textraderna som river i mitt inre likt sandpapper.
I’m just gonna dance all night
I’m all messed up, I’m so outta line
Stilettos on broken bottles
I’m spinning around in circles
Jag beundrar sångerskan Robyn för att hon alltid har gått sin egen väg i livet och alltid trott på sig själv. När hon behövde frihet flyttade hon till metropolen London – men när det gäller hennes musikaliska resa genom livet så har hon alltid återvänt till sina svenska rötter. Hon vårdar det svenska musikarvet och sättet som vi svenskar sägs skapa musik – och på olika sätt har hon bearbetat upplevelser under hennes kanske rätt krångliga uppväxt när hon har skrivit låtar.
I’m in the corner, watching you kiss her, Ohh
I’m right over here, why can’t you see me, Ohh
I’m giving it my all
But I’m not the girl you’re taking home, Ooh
I keep dancing on my own
I keep dancing on my own
Att Robyn nog är väldigt stolt över sitt svenska ursprung var tydligt när hon ”gömde” undan Alice Babs-klassikern ”Regntunga skyar” från 1940-talet på dansalbumet ”Don’t Stop The Music”, som släpptes internationellt. Först lyssnade man på danslåtarna – och ville man plocka fram ”Regntunga skyar” fick man klicka en gång extra på CD-spelaren för att höra den. Då låter det så här.
Av Carl Gram