Efter det att Bonniertidningarna Dagens Nyheter och Expressen anmält Granskning Sverige för upphovsrättsintrång stängde YouTube ner medborgarprojektets huvudkonto – i USA bedriver Bonniers samarbetspartner CNN en liknande lobbyverksamhet för att bannlysa Infowars på YouTube.
[newsgram – Nynäshamn 7 mars 2018]
I någonting som liknar en synkroniserad kampanj försöker de globala medieföretagen Bonnier och CNN att få bort alternativa och konservativa nyhetsförmedlare från internet. På kort tid har de globala mediegiganterna skapat ett narrativ på deras respektive hemmamarknader – för att åstadkomma censur på internet. I Sverige lyckades medieföretaget Bonnier till sist få bort medborgarprojektet Granskning Sverige från YouTube – medan Bonniers samarbetspartner CNN i USA fortfarande försöker mota bort konkurrenten Infowars från YouTube.
Vem litar på MSM?
Bonniertidningarna har utmålat Granskning Sverige som ett högerextremt nätverk – när projektet i själva verket bara består av grundarna Johan Andersson, Fabian Fjälling och en assistent. De sitter hemma vid köksbordet och ringer runt till journalister och ställer helt vanliga frågor. Någonting som de uppringda journalisterna ofta upplever som jobbigt. Granskning Sverige har alltså inte tillräckligt stora muskler för att lämna in en stämningsansökan mot Bonniertidningarna. Det har däremot Infowars som är en av de allra största medieaktörerna i världen – de planerar nu att stämma konkurrerande medieföretag som kränker Infowars yttrandefrihet och pressfrihet. Någonting som garanteras i den amerikanska konstitutionen – det så kallade First Amendment.
Vi har så många stora mål att välja mellan, att vi undersöker bara vilket som är det rätta att gå vidare med, säger Alex Jones, programledare på Infowars.
Parallellerna mellan USA och Sverige är uppseendeväckande. Efter det att Infowars i en Youtube-video ställt frågan om inte CNN coachade David Hogg, elev på Parkland-skolan och numera anti-vapenaktivist, inför intervjuer satte det amerikanska medieföretaget igång en intensiv lobbykampanj för att få bort Infowars helt och hållet från YouTube. På Infowars är man bestört över att CNN, en nyhetsorganisation, aktivt bedriver lobbyverksamhet gentemot en tredjepartsplattform för att censurera och stänga ner en annan nyhetsorganisation – enbart för att konkurrenten erbjuder ett annat perspektiv.
It’s All About Money
I början av februari medgav Robert Thompson, VD på News Corp., att de stora företagen försöker påverka Google och Facebook att censurera alternativa medier. Detta för att News Corp.-ägda publikationer ska tjäna mer pengar. Bakom kraven på censur ligger finansiella motiv.
Avkastningen på vår journalistik skulle vara betydligt högre i en mindre kaotisk, mindre digitalbaserad miljö, sa Robert Thompson.
Efter en massiv hetskampanj de senaste dagarna mot Granskning Sverige lyckades alltså de Bonnierägda tidningarna Dagens Nyheter och Expressen stänga ner projektets huvudkonto på YouTube under tisdagen.
För att kunna anmäla Granskning Sverige till Google för brott mot upphovsrätten så har Bonniertidningarna använt advokatbyrån Danowsky & Partners. Enligt Expressen försvann Granskning Sveriges huvudkonto från YouTube vid 16.30-tiden på tisdagen.
Målet är att stänga ner samtliga konton som gör olagligheter, till exempel sprider olaga hot eller upphovsrättsskyddat material, sa Jeanette Gustafsdotter, VD på den branschägda organisationen Tidningsutgivarna, till Expressen.
Hemligheten bakom DNs agendasättande journalistik
Det var den 26:e februari som Bonnier förmådde YouTube att plocka ner ett stort antal videos där Granskning Sverige granskar de journalistiska metoder som används av Bonniers medier. I en av de nu censurerade filmerna avslöjar Granskning Sverige att corporate media – alltså privatägda medier – i hela Västvärlden synkroniserat använder samma narrativ för att påverka politiska makthavare och allmänheten. I den numera bortplockade videon om DN-artikeln ”Forskargrupper: Rysk desinformationskampanj under USA-valet” beskriver Granskning Sverige hur Dagens Nyheter har gått tillväga i ett specifikt fall.
Washington Post hittar uppgifter från någon obskyr så kallad oberoende organisation eller ibland en helt anonym källa som de publicerar om det passar in i deras agenda. Sedan hoppar hela resten av Västvärldens fejknyhetskällor på och citerar i detta fall Washington Post som på något underligt sätt ger legitimitet åt den tvivelaktiga ursprungskällan, säger Fabian Fjälling i videon ”Washington Post och DN, lögnernas mästare”.
Han konstaterar.
I detta fall publicerade DN med andra ord andrahandsuppgifter. Dumheterna blev sanna bara för att de kom ifrån Washington Post.
I programmet undersöker Granskning Sverige vilken källan kan vara som Washington Post använt i artikeln som Dagens Nyheter har gjort en re-write av. De digitala spåren leder till organisationen PropOrNot. En kontroll på WayBackMachine avslöjar att organisationen bara funnits på internet två veckor innan Washington Post-publiceringen gör PropOrNot till världskändisar.
Detta är hur västmedia skapar sina fake-nyheter. Citera någon anonym person, sprid sedan i flera versioner, så korsreferenserna till så kallade trovärdiga källor som alla publicerar samma dumheter, gör att folk tror att det är sant, säger Fabian Fjälling.
Medborgarjournalisterna bakom Granskning Sverige lyckades snabbt få genomslag i sociala medier. Detta genom att med enkla medel avpixla synkronmedias arbetsmetoder. Enligt Granskning Sverige har runt 320 videos blivit raderade från projektets huvudkonto på YouTube – det är osäkert om det ens är möjligt att återskapa dem.
Av Carl Gram