Facebook döljer antalet gillningar – vill få användarna må bättre

Av | 28 september, 2019

Nu prövar Facebook i Australien med att ta bort antalet gilla-markeringar och reaktioner på användarnas inlägg. Enligt bolaget handlar pilotprojektet om att skapa ett hälsosammare klimat på plattformen. Kritiker varnar dock för att Facebook kommer fortsätta hämta hem data om användarna – värdefull information som företaget kan tjäna pengar på.

newsgram | Nynäshamn 28 september 2019

| BIG DATA | Nu har Facebook i Australien börjat med att vissa användare inte längre kommer kunna se hur många som “gillar“, “älskar” eller blir “arga” över andras inlägg, rapporterar dansk public service DR. Antalet visningar kommer bli privat. Från och med fredag kommer endast de användare – som publicerat inlägget ifråga – kunna se andras reaktioner. Åtminstone under en kort period. Enligt australienska Facebook går pilotprojektet ut på att få användarna att må bättre.

Vi tar bort siffran ur ekvationen, så folk kan fokusera på inläggets kvalité och sina interaktioner istället för antalet “gillningar” eller reaktioner, säger Mia Garlick, Facebooks kommunikationschef i Australien och Nya Zeeland.

Men enligt Nathalie C. Larsen, digital chef på marknadsföringsbyrån Lead Agency, är det inte hela sanningen. Hon menar att Facebooks nya policy inte enkom handlar om att göra sociala medier till en hälsosammare plats att vara på.

Facebook gör bara det här om det är bra för affärerna, sa hon till DR.

Nathalie C. Larsen tror att Facebook gjort flera övervägningar innan man bestämde sig för att lansera det nya initiativet. Hon tror att Facebook bland annat vill komma bort från hysterin där användarna lägger vikt vid antalet “gillningar” ett inlägg har fått. Men också för att dölja innehåll som kan uppfattas som mindre trevligt av andra användare på företagets plattform.

Trots att Facebook kommer dölja antalet gilla-markeringar tänker bolaget fortsätta tanka data om användarna. Illustration © Soohee Cho/The Intercept

 

Pilotprojektet är dessutom en möjlighet för Facebook att visa att man reagerar på debatten att sociala medier gör oss deprimerade och bidrar till en ohälsosam kultur. Enligt Nathalie C. Larsen kan företaget därmed stärka sitt varumärke genom det här initiativet. Även om “gillningarna” inte kommer synas längre försvinner dom inte. För Facebook kommer fortsätta hämta hem data om användarna.

Jag tror att Facebook tänker helt kommersiellt: delar vi mer, om vi inte har en barriär att förhålla oss till, hur det blir mottaget? Ju mer vi delar, desto bättre är deras verksamhet, konstaterar Nathalie C. Larsen.

Facebooks dotterbolag Instagram rullade ut ett liknande pilotprojekt tidigare i år i Australien och sex andra länder. Antalet “gillningar” blev utbytt mot texten “och andra” om fler än en hade klickat på “gilla-hjärtat.” Den gången fick Instagram kritik för att deras initiativ främst handlade om varumärksbyggnad.

Av Carl Gram

Regler för kommentarer:

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton, var artig, hota aldrig och framförallt använt sunt förnuft.

Kommentera