Mark Zuckerberg ber om ursäkt för Facebooks dataläcka i helsidesannonser i amerikansk och brittisk press. Han skyller det inträffade på forskaren vid ett prestigefullt brittiskt universitet. Nu menar den utpekade forskaren att Facebook i själva verket sålde användarnas privata data till Cambridge Analytica.
[newsgram – Nynäshamn 26 mars 2018]
Mark Zuckerberg, VD på Facebook, tvingades på söndagen gå ut i helsidesannonser i flera ledande amerikanska och brittiska tidningar och be om ursäkt för börsbolagets hantering av Facebook-användarnas personliga data rapporterar brittiska BBC. Under söndagen annonserade Facebook Inc i bland andra New York Times och the Sunday Telegraph. I den uppmärksammade annonskampanjen gick det bland annat att läsa.
We have a responsibility
to protect your information.
If we can’t, we don’t deserve it. Mark Zuckerberg, 25 mars 2018
I helsidesannonserna förklarade en ångerfull Mark Zuckerberg att Facebook kunde ha gjort mera i 2014 för att förhindra att miljontals användares personliga uppgifter senare kom att användas av Cambridge Analytica för att skräddarsy politiska budskap till olika målgrupper i republikanen Donald Trumps presidentvalskampanj år 2016. En kampanj som resulterade i att republikanen tog hem segern i delstater som på förhand betraktades som givna att tillfalla motkandidaten Hillary Clinton från demokraterna.
Ord står mot ord
Enligt Facebook har Dr. Aleksandr Kogan lämnat över data till Cambridge Analytica utan att man kände till någonting. Cambridge Analytica menar att Cambridgeforskaren bär ansvaret om några regler ska ha brutits. Huvudpersonen Dr. Aleksandr Kogan menar att Cambridge Analytica köpte all data från Facebook i en öppen affär mellan företagen. Nu handlar allt om att hitta en syndabock.
Full page apology from the @facebook boss in many British newspapers today #cambridgeanalytica pic.twitter.com/z6EG5u6Pgw
— Joe Lynam (@JoeBLynam) 25 mars 2018
Skandalen som ser ut att kunna ödelägga Facebooks framtida existens handlar om att man bjöd in användare år 2014 för att ta reda på deras personlighetstyp via en quiz utvecklad av forskaren Dr. Aleksandr Kogan, vid Cambridge University, i någonting som kallades för ”This is Your Digital Life”. Omkring 270 000 användare tackade ja. Men deras Facebook-vänners personliga data samlades också in – utan att någon fick reda på det. Enligt visselblåsaren Christopher Wylie sålde Facebook olagligt inhämtad data från omkring 50 miljoner personer genom Cambridge Analytica till Donald Trumps kampanjstab. Men det var inte första gången Facebook gjorde sig skyldiga till detta.
Facebook let us "suck out the ENTIRE social graph" because "they were on our side" — Obama campaign team leader for 2012 https://t.co/bGqte5ZbXQhttps://t.co/Jha3vEIvi2 pic.twitter.com/IQ5QftmM00
— Defend Assange Campaign (@DefendAssange) 19 mars 2018
I slutet av 2012 blev det känt att den dåvarande presidenten Barack Obamas kampanjstab använt Big Data som analysverktyg för att vinna röster under presidentvalskampanjen samma år.
The Obama 2012 campaign used data analytics and the experimental method to assemble a winning coalition vote by vote. In doing so, it overturned the long dominance of TV advertising in U.S. politics and created something new in the world: a national campaign run like a local ward election, where the interests of individual voters were known and addressed.” Technology Review, 19 december 2012
Affärskonceptet som sociala mediegiganter såsom Facebook, Google YouTube och Twitter använder sig av handlar om att så effektivt som möjligt samla in alla slags uppgifter från privatpersoner. Företagen kan i sin tur skräddarsy annonser till olika målgrupper. I samhällsdebatten klagas det ofta över att folk lever sina liv i filterbubblor. Det beror på algoritmerna. Nämligen att avancerad datainsamling gör att sociala mediegiganter vet vad en privatperson gillar eller ogillar – och därför kan mata nyhetsflödet på Facebook eller Twitter med händelser och annonser som är skräddarsydda utifrån respektive användares personliga profil.
Nu sprider sig oron. För att lugna oroliga Facebook-användare och investerare tvingades en av de högsta cheferna i det pressade börsbolaget medverka i amerikansk tv på söndagskvällen.
Vi förstod verkligen inte omfattningen i den här frågan tidigare. Vi förstår att det här handlar om tillit, vi vet också att det här är ett kritiskt ögonblick för vårt företag och den tjänst vi tillhandahåller, sa Sheryl Sandberg, Chief Operating Officer på Facebook Inc, i en telefonintervju med tv-kanalen CNBC.
Hon öppnar upp för lagstiftande regleringar och andra sätt för att kunna återetablera förtroendet med Facebook-användarna.
Vi kan inte säga att vi inte har några andra problem. Vi vet att det alltid kommer att finnas oseriösa aktörer på vår plattform, sa Sheryl Sandberg.
Facebooks helsidesannonser i amerikansk och brittisk press tycks ha väckt mer irritation än skapat ordning i leden. Demokraten Mark Warner, vice ordförande i underrättelsekommittén, kräver nu att Mark Zuckerberg skall vittna inför kongressen i Washington D. C..
Han sa att han skulle göra det om han var rätt kille. Han är rätt kille. Han kan inte skicka sin personal, sa Mark Warner i tv-kanalen CBS:s program ”Face the nation”.
Ingen vet hur skandalen med dataläckan kommer att sluta för Mark Zuckerberg och Facebook. Men dyker Zuckerberg upp på utskottsförhör lär han få svara på frågor om Facebook har sålt användarnas privata uppgifter till flera olika politiska kampanjer genom årens lopp.
Av Carl Gram