Ett av världens största containerfartyg har gått på grund i Suezkanalen och blockerar all trafik. I nuläget vet ingen med säkerhet när krisen kan lösas. Ju längre tid det tar att bogsera bort fartyget från platsen – desto hårdare drabbas globala försörjningskedjor av bland annat livsmedel, läkemedel och olja.
newsgram | Nynäshamn den 26 mars 2021
| SUEZKRISEN | Sverige är ett av de länder som kan komma att drabbas hårdast av blockeringen i Suezkanalen på grund av att etablissemanget i flera decennier har verkat för att implementera ”just in time”-filosofin i det svenska samhället och på det sättet spara in pengar på lagerhållning av bland annat livsmedel, läkemedel och olja. Förnödenheter som behövs vid eventuella kriser i världen.
För tidigare i veckan gick ett av världens största containerfartyg på grund och ställde sig på tvären i Suezkanalen. Fartyget blockerar nu all sjötrafik mellan Röda havet och Medelhavet. Suezkanalen är den kortaste sjövägen mellan Asien och Europa.
Fartyget sitter fast i Suezkanalen sedan tidigt på tisdagen. Det 400 meter långa och 59 meter breda fartyget skulle frakta 20 000 containrar från Kina till Rotterdam i Nederländerna och gick på grund i den södra delen av Suezkanalen. Det Panamaregistrerade fartyget har dragits med av en ström och hamnat ur kurs i Suezkanalen.
Hur ser smuggelrutten ut för barn och vuxna i världen? Vad skulle amerikansk och rysk militär hitta om de inspekterade fartyg vars seglats nu stoppats på grund av blockeringen i Suezkanalen?
Enligt nyhetsbyrån Bloomberg uppskattas blockeringen av kanalen kosta cirka 400 miljoner dollar i timmen – vilket motsvarar 3,7 miljarder kronor. Hittills har alla försök att dra loss det grundstötta fartyget misslyckats.
Global Shippers Scramble To Reroute Ships Around Africa As Suez Crisis Worsens https://t.co/f58yRcm52c
— zerohedge (@zerohedge) 25 mars 2021
Experter varnar nu för att grundstötningen kan störa globala försörjningskedjor av viktiga förnödenheter – vilket i sin tur kan komma att påverka både företag och privatpersoner i Europa.
– Det här är ju artären för transporter från Asien till Europa. Och framförallt containerfartyg, alla stora containerfartyg går igenom Suezkanalen på väg till eller från Asien, säger Niclas Bengtsson, sjöfartsanalytiker vid Lloyds Intelligence, till Sveriges Radio.
Han fortsätter.
– Om man löser detta på ganska kort sikt – och då pratar jag om ett par tre dagar – får vi säkert inga jättestora konsekvenser. Men på litet längre sikt så är det ett riktigt rejält problem.
Suezkanalen har strategisk betydelse för världshandeln. Fartyg som passerar kanalen kan ibland spara in flera extraveckor ute till havs genom att slippa runda Afrika. Nu överväger rederier som danska A.P. Møller-Mærsk A/S och tyska Hapag-Lloyd om man ska omdirigera sina fartyg längs den längre rutten som rundar Godahoppsudden i Sydafrika.
Antalet fartyg som står i kö för att passera genom Suezkanalen ökar för varje dag som försöken att bogsera loss det grundstötta fartyget misslyckas. Uppemot 237 fartyg väntar nu på att få passera kanalen på torsdagen, enligt finansbloggen ZeroHedge. Det är en ökning från 185 fartyg på onsdagen och 100 fartyg på tisdagen. Det är oklart hur lång tid det kan ta att dra loss fartyget. I media cirkulerar uppgifter om att det kan ta dagar och upp till veckor.
Av Carl Gram