AfS större än Centern på Facebook

Av | 4 september, 2018

Alternativ för Sverige passerade på tisdagskvällen Centerpartiet i popularitet på Facebook. Kända svenska opinionsbildare skyller nationalisters framgångar på plattformar såsom Facebook. Allt medan samhällsdebattörer i sociala medier hävdar att framtiden i Sverige är tribalistisk, inte ideologisk.

newsgram | Nynäshamn 4 september 2018

Hela det politiska landskapet i Sverige är på väg att ritas om. Under tisdagskvällen blev det känt att Alternativ för Sverige, AfS, är större än konkurrenten Centerpartiet på Facebook. Klockan 20.15 på tisdagskvällen slogs det historiska rekordet. Då hade Centerpartiets sida på Facebook 56 876 ”Gillningar” och 57 086 ”Följare” – medan Alternativ för Sveriges sida hade samlat på sig 56 877 ”Gillningar” och 59 000 ”Följare”. Årets valvaka på söndag kan bli en rafflande thriller när rösterna räknas runt om i landet.

Facebook är en viktig digital kanal för partier att nå ut med deras budskap till intresserade människor. Tankesmedjan Motpols skribent Daniel Karlsson har följt Alternativ för Sveriges utveckling på Facebook. Han förklarar skillnaden mellan att ”Gilla” och ”Följa” ett parti på plattformen.

När det gäller ’Följare’ så är AfS förbi Centern ja, men vi har bara räknat antalet ’Gilla’ då ’Följare’ även kan vara sådana som aktivt ogillar AfSsäger Daniel Karlsson till newsgram.

Han fortsätter.

Vänstern har haft aktiva kampanjer för att folk inte skall gilla AfS sida utan bara följa, för att på det viset försöka bevisa att vi inte har något stöd, något som slagit bakut när det visat sig att intresset och stödet för oss på Facebook är större än för Centerpartiet. När det gäller SD så har de förbjudit SD:are att gilla AfS Facebooksida, vilket gör att en del SD:are säkert av-gillat sidan och i numera istället följer den som ”Följare”, säger Daniel Karlsson.

 

Med andra ord kan man med högre säkerhet säga att de ’Gilla’-markeringar som AfS Facebooksida fått är regelrätta sympatiyttringar för AfS som parti jämfört med många andra partier. De som bara är nyfikna på att följa AfS arbete, vare sig för att de uppskattar det eller ogillar det, har på ett tacksamt sätt rensats ut av våra motståndare. Ytterligare ett exempel på att våra motståndare gör jobbet åt oss, avslutar han.

Dynamiken ökar när ett parti växer i sociala medier. Fler interagerar med varandra. Både anhängare och motståndare hjälper till att föra partiernas budskap vidare i större kretsar. Ett talande exempel på detta är demokraternas nomineringskampanj inför presidentvalet 2008 i USA. En europeiskt ättad kvinna kampanjade mot en afroamerikansk man. Etablissemangets favorit Hillary Clinton fick se sig slagen av utmanaren Barack Obama. Han kom från ingenstans och tog på sig ledartröjan tidigt genom att vinna några små, men ändå viktiga delstater, vilket fick honom att framstå som vinnarkandidaten jämfört med Hillary Clinton.

Segrarna i Demokraternas nomineringsval gjorde att Barack Obamas anhängare kunde bedriva gerillakrigföring mot Hillary Clinton. Hon backades upp av etablissemanget och stora privatägda mediehus i USA och runt om i världen. Samma slags gerillataktik som Barack Obama prövade i nomineringskampanjen 2008 tycks Sverigedemokraterna och Alternativ för Sverige ha anammat i årets riksdagsval.

Nya vindar blåser i Sverige. Arkivbild ©AfS Norge

Siffror från företaget Ezyinsights visar att Alternativ för Sverige når fram till fler mottagare än Socialdemokraterna – och nästan lika många som Moderaterna – på Facebook, mätperioden 22 juli till 22 augusti. Företaget jämför de politiska partiernas förmåga att skapa engagemang i sociala medier.

Etablissemanget – frånåkta av verkligheten

En annan undersökning som presenterades av Dagens Nyheter i helgen visar att Facebook helt domineras av nationalistiskt inriktade sidor på Facebook. Alltså sidor närstående Sverigedemokraterna och Alternativ för Sverige. Enligt Karin Pettersson, Director of Public Policy på Schibsted, kan Twitter ses som en viktig digital kanal för journalister, politiker och opinionsbildare för att trumma fram budskap som når svenska makthavare – medan konkurrenten Facebook når fram till en annan målgrupp; helt vanliga svenskar.

Facebook är ännu viktigare i kraft av volym. Den som lyckas organisera sina sympatisörer effektivt, alternativt köper följare och genomslag, påverkar nyhetsflödena hos en stor del av svenskarna. Karin Pettersson, Aftonbladet – 4 september 2018

När Karin Pettersson avrundar dagens krönika i Aftonbladet verkar hon rätt uppgiven. Redan innan eftervalsdebatten har satt fart uppmanar hon andra opinionsbildare att fundera de kommande fyra åren över hur nationalisters framfart i sociala medier kan hejdas. Hon menar att sociala medier är bra på högerextremism – medan plattformarna är mindre bra på demokrati.

En annan verklighetsbeskrivning än den som Karin Pettersson vill torgföra, bedriver vanliga svenskar i diverse diskussionstrådar på Flashback. Många tycks mena att Sverigedemokraterna och Alternativ för Sveriges resultat i det stundande riksdagsvalet på söndag till stor del beror på att svenskar sent omsider har börjat agera identitetspolitiskt så som vi är vana att se judar, kurder och turkar göra i det mångkulturella Sverige.

Redan nu samsas runt 200 etniska och religiösa folkgrupper i landet. I takt med att svenskarnas andel av befolkningen minskar, kommer svenskarnas vilja att utöva identitetspolitik som alla andra grupper att öka. I en mångkulturell kontext spelar andra faktorer en viktigare roll än ideologier.

Framtiden är partisk. Identitet trumfar ideologi. Inte alltid och inte med ens, men som ett mönster så återkommande att varje framtidsritning måste utgå från dess mall. Oyto, Flashback – 4 september 2018

Inlägget avrundas med.

I Kalifornien eller Miljopartiets lokalavdelning spelar en avlägsen statistisk majoritetsnivå mycket liten roll. Utvecklingen sker gradvis och pågår redan sedan länge. Jag ser tvärtom det helhjärtade, ärliga bejakandet av verkligheten som den ser ut som den bästa strategin. Vi kommer inte få Naomi och Özz att ge annat än läpparnas bekännelse till de egna ingruppernas upplösande i ett översvenskt helt. Bättre då att kräva deras erkännande av det svenska särintresset – och använda turkiskt missnöje att så split. Oyto, Flashback – 4 september 2018

När Kantar Sifo presenterade sin väljarbarometer för april lyfte man fram tre partier som ”vunnit” sedan förra valet: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet. Enligt denna jämförelse har Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet har gått framåt om man tittar på första kvartalet 2017 vs 2018 på Facebook – medan Centerpartiet tycks stå och stampa. Sedan dess har alltså Alternativ för Sverige blivit större än Centerpartiet på Facebook.

En annan förklaring till dagens omvälvande händelse på Facebook kan handla om att allt fler svenskar blir konservativa, medan antalet liberaler krymper i rask takt. En tendens i väljarströmningarna som borde oroa Annie Lööf och Centerpartiets ledning inför valspurten.

I årets riksdagsval ses Annie Lööf av många som en svensk motsvarighet till Hillary Clinton – medan andra betraktar Gustav Kasselstrand som en svensk Donald Trump. På söndag får vi svar på vilken slags politiker som det svenska folket föredrar i riksdagsvalet.

Av Carl Gram

Regler för kommentarer:

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton, var artig, hota aldrig och framförallt använt sunt förnuft.

Lämna ett svar