Regeringen föreslår i en proposition på måndagen ett kapitaltillskott med upp till fem miljarder kronor för att hjälpa SAS igenom coronakrisen. Om samtliga storägare går in med friska pengar kan bolaget rekapitaliseras med 12,5 miljarder kronor.
newsgram | Nynäshamn den 16 juni 2020
| KRISPAKET | Den svenska regeringen föreslår i en proposition till riksdagen ett kapitaltillskott på uppemot fem miljarder kronor till SAS – dessutom har den danska regeringen också gått med på stöd till det krisdrabbade flygbolaget. Enligt ett pressmeddelande från SAS kommer rekapitaliseringen uppgå till 12,5 miljarder kronor. Miljardstödet ska hjälpa flygbolaget att överbrygga coronakrisen.
Regeringen kan inte ensamt fatta beslut om kapitaltillskott till SAS – utan måste gå till riksdagen för ett bemyndigande. Propositionen ska också prövas utifrån EU:s regelverk för statsstöd. Även andra ägare och intressenter måste nu öppna på plånboken för att rädda det dansk-norsk-svenska flygbolaget. Åtminstone om Centerpartiet får sin vilja igenom i de stundande riksdagsförhandlingarna.
Det är viktigt att svenska skattebetalare inte är de enda som lägger pengar i SAS, säger Helena Lindahl, Centerpartiets näringspolitiska talesperson, till SVT.
Om riksdagen ger klartecken till regeringen att agera ska staten använda ett belopp på högst fem miljarder kronor för att förvärva aktier eller andelar eller vidta andra åtgärder för att rekapitalisera SAS och samtidigt öka statens röst- och ägarandel i bolaget. Enligt Ibrahim Baylan ska förhandlingar med andra ägare och intressenter föras när bemyndigandet väl kommit på plats. Men till Aftonbladet vill han inte spekulera i om den svenska statens ägarandel i SAS kommer öka på sikt – då han menar att det beror på hur förhandlingarna går med de andra bolagen. Centerpartisten Helena Lindahl är dock av en annan mening.
Det här kommer innebära att staten kommer att öka sitt ägande i SAS, både röst- och ägarmässigt, säger hon till SVT.
I Danmark har ett enigt folketing beslutat att den danska staten ska stötta SAS ekonomiskt. Sedan tidigare har flygbolaget sin huvudflygplats på Kastrup. Det innebär att utlandsresenärer från Norge och Sverige först flyger till Kastrup innan de reser vidare till andra destinationer utanför Skandinavien.
SAS är centralt för både Skandinaviens och Danmarks tillgänglighet, dansk export och näringsliv samt danska arbetsplatser, säger Nicolai Wammen, S, i ett pressmeddelande enligt DR.
Av Carl Gram