Den svenska tågoperatören SJ tog i dag det dramatiska beslutet att ställa in all Danmarkstrafik över Öresund från 4 januari. Skälet är att man inte kommer att hinna genomföra de obligatoriska ID-kontrollerna för inresa till Sverige som införs då. SJ hade begärt att få en egen perrong på på Köpenhamns Hovedbanegård, men den begäran hann inte behandlas av Banedanmark.
Vi inväntar ett besked från Banedanmark och att de inte har hunnit ge oss ett besked beror nog på tidsbrist. Ingenting annat, säger Monica Berglund, SJs kommunikationsdirektör, till Dispatch International.
Från och med 4 januari ställer SJ in all sin tågtrafik mellan Malmö och Köpenhamn. I nuläget hinner inte deras personal genomföra ID-kontroller och X2000-tågen är allt för långa för att ID-kontroll ska kunna genomföras på perrongen på Kastrup. Detta hade kunnat lösas med en egen perrong där man kunnat genomföra ID-kontroller i lugn och ro utan att störas av annan tågtrafik, men Banedanmark (den danska motsvarigheten till Trafikverket, reds anm) hann inte behandla denna begäran.
SJs bokning har varit stängd sedan i går. De som reser med SJ-tåg mot Köpenhamn uppmanas att byta till Öresundståg i Göteborg, Hässleholm eller Lund. När den svenska regeringen beslöt sig för att införa obligatoriska ID-kontroller för alla som reser med buss, tåg eller färja till Sverige, tog SJ fram ett antal scenarion för hur man skulle agera. Det mest dramatiska handlade om att upphöra med all järnvägstrafik på sträckan till Kastrup och Köpenhamn. Ett scenario som de nu tvingas verkställa.
Vi har redan färdiga planer för hur ID-kontrollerna ska genomföras i vår regi, så vi väntar bara på ett positivt besked från Banedanmark för att kunna dra igång tågtrafiken som vanligt igen, säger Monica Berglund.
Skånetrafiken är en annan svensk tågoperatör som berörs av regeringens beslut. Till skillnad från SJ tänker Skånetrafiken inte ställa in trafik över Öresund de ska genomföra sina ID-kontroller på Kastrup.
ID-kontrollerna kommer att genomföras på Kastrup före inresa till Sverige. ID-kontrollerna kommer att skötas av DSB (den danska motsvarigheten till SJ, reds anm). Från fjärde januari kommer vi att ha 20 minuters-trafik över Öresund i stället för dagens 10 minuters-trafik i rusningstid, säger Ulrika Mebius, press- och kommunikationschef, på Skånetrafiken till Dispatch International.
Enligt SJ kommer drygt 500 resenärer per dag att drabbas av beslutet att låta Köpenhamnstågen vända redan på Malmö Central.
Av Carl Gram
Artikeln publicerades ursprungligen av Dispatch International 21 december, 2015.