Familjeföretaget Melkers Chark AB i Falun meddelade på måndagen att man tvingas lägga ner sin verksamhet. Melkers är berömda för sina runda falukorvar vars ursprung kan spåras till 1500-talets Dalarna och koppargruvorna i Falun.
newsgram | Nynäshamn den 12 januari 2021
| GLOBALISM VS. NATIONALISM | Familjeföretaget Melkers Chark AB i Falun går i konkurs. Företaget lämnade beskedet under måndagen. Korvfabriken Melkers har tillverkat korv i 130 år eller i fem generationer.
I handeln finns det idag så oerhört många egna varumärken. Det står Ica, Garant eller Coop på, oavsett vilken kedja. Vi har tappat allt vi hade där till handelns egna varumärken, säger Pär Olsson, vd på Melkers Chark AB, till SVT.
Han fortsätter.
Det som har hänt är att vi har utvecklat produkter som har kopierats och så görs de av andra. Till slut blev det för mycket för oss. Vi klarade inte av det längre.
Faluföretaget har konkurrerat med handlarnas egna lågprisprodukter. Den anrika korvfabrikanten Melkers är berömd för sina falukorvar men har också tillverkat grillkorv och skinka. I ett inlägg på Facebook tackar ägarna de anställda för all uppbackning och erkänner samtidigt att många av korvfabrikens 130 år varit fantastiska medan andra mest varit slitiga. De senaste åren beskrivs som jobbiga men att personalens lojalitet gjort det värt att kämpa på.
Historien om familjeföretaget Melkers började på 1870-talet när grundaren Anders Melker Olsson tog upp traditionen att röka kött i sitt enkla slakteri i Falun. Melkers utvecklade den rökta korven till den nutida varianten av rund falukorv omkring 1890. Falukorvens ursprung går dock tillbaka till 1500-talets Dalarna och koppargruvorna i Falun.
Namnet ”falukorv” myntades i Stockholm 1834 och det var i slutet av århundradet som falukorven som vi idag känner den utvecklades. pic.twitter.com/zMFy0va6Pf
— Svenska högtider och vanor (@hogtider_vanor) 12 januari 2021
För 15-20 år sedan stod familjeföretaget inför ett vägval inför framtiden. Antingen hålla sig till hemmamarknaden i Dalarna eller gå på riksnivå med några få produkter som korvfabriken själva uppfattade som ”unika”. Då det bor knappt 300 000 invånare i Dalarna valde ägarna av Melkers det sistnämnda alternativet.
Hade vi valt att bara satsa på hemmamarknaden då hade vi kanske haft ett företag som inte går i konkurs idag. Men vi hade också en ambition att få produkter på riksnivå. Det sänkte oss, konstaterar Pär Olsson.
Konkursen drabbar 30 anställda som nu blir utan jobb.
Av Carl Gram