Recension: ”1793” – Niklas Natt och Dag

Av | 5 juni, 2018

Skribenten Niklas Natt och Dags debutroman är en spännande ”Bellman noir”. En läsvärd historisk deckare som utspelar sig i det gustavianska Stockholm – de sista skälvande åren på 1700-talet.

[newsgramNynäshamn 5 juni 2018]

När jag stod i biblioteket i Nynäshamn för att välja böcker var det författarens efternamn som väckte mitt intresse. Jag kände till att den uradliga ätten Natt och Dag härstammar från Östergötland. Släkten är också en av de mest ärorika släkterna i Sverige. Niklas Natt och Dags förfäder slog ihjäl Engelbrekt, förlorade huvudstaden till Kristian Tyrann och tvingades i landsflykt efter att ha krävt Jean Baptiste Bernadottes abdikation. Intuitivt kände jag att den här boken skulle kunna vara fylld med historiska anekdoter som jag inte kände till förut. Jag blev inte besviken.

Niklas Natt och Dags debutroman ”1793” fångar tidsandan i det sengustavianska Stockholm. Foto: Bokförlaget Forum AB

1793″ är en spännande roman som utspelar sig i Stockholm i slutet av 1700-talet. Allt börjar med att en livlös kropp hittas i Fatburens vattenbryn på Södermalm. En igenslammad sjö där kåkstadens avskräde hamnar till sist. Kroppen bärgas. Då ser man att den döde saknar armar och ben. När kvarlevorna obduceras upptäcker man att varje kroppsdel har kapats när en annan har läkt. Huvudpersonen Mickel Cardell – som kanske bäst kan liknas vid en egensinnig Sherlock Holmes – bestämmer sig för att hitta gärningsmannen.

Läsaren får följa Cardells jakt för att lösa mysteriet med den okände mannens tragiska livsöde ur fyra berättarperspektiv. I boken fungerar Stockholm som en kuliss. Än i dag bekanta gator, gränder och byggnader gör att läsaren aldrig går vilse i berättelsens handling, som tidsmässigt utspelar sig i det sengustavianska Sverige. Vad sägs om Tullhuset alldeles nära Packhusgränd i Gamla stan, Västerlånggatan, Skeppsbron, Slussen, Blasieholmen, Norrmalmstorget, Riddarfjärden, det Indebetouska huset i Slottsbacken och Keyserska huset. Alla platser får ett givet sammanhang under berättelsens gilla gång.

Genom idogt detektivarbete får huvudpersonen Mickel Cardell veta att den döde mannen tillbringat sin sista tid i livet på en bordell. Han uppsöker bordellmamman Madame Sachs för att få en förklaring.

”Varelsen i säcken var en av dem. Under en tid var den min pièce de résistance! Förstår ni inte? Bättre än någonting annat kunde den erinra om livets njurbarhet, om den lycksalighet var och en av dess betraktare åtnjöt. Vissa lät sig nöja med att ha den i närheten medan de förlustade sig. Andra valde att använda den, njöt av vad den kunde erbjuda, försvarslös som den var. Den tjänade inte alltid villigt, men saknade tänder. De skrattade när de knep för dess näsa medan den tuggade på deras styva lemmar och tvingades svälja allt den fick. Mitt klientel är de män som styr världen. Vad är väl en halvmänniskas uppoffring mot deras välbefinnande?” Sidorna 130-131, boken ”1793” av Niklas Natt och Dag

En liten paus i rummet, medan ilskan växer hos männen som lyssnar på den äldre kvinnan.

”I all anskrämlighet behöll den ändå något av sin skönhet. Håret var vackert, den var ung. Kontrasterna gjorde den populär. Den gjorde mig rik, utan att jag betalat en skilling för den. Varför skulle jag inte vara den första att beklaga dess död?” Sidorna 130-131, boken ”1793” av Niklas Natt och Dag

Språket är rikligt. Det är detaljerat in i minsta beståndsdel. Elegant avslöjar författaren Madame Sachs unkna människosyn när hon omnämner den stympade mannen som en sak. Inte en människa. Kvinnans sätt att tänka får mig att rysa av obehag. Författaren har också öga för andra detaljer i 1700-talets Stockholm. Exempelvis en annan scen som utspelas på en krog en sen kväll där allt för feminiserade överklassynglingar avslutar festandet med kindpussande. Därefter vänder dom på klackarna och spatserar hemåt i nattens mörker.

Boken är lärorik och lättläst. Underhållande och fascinerande. Den ger läsaren inblick i stockholmarnas leverne de allra sista åren på 1700-talet. Obekymrat levde aristokratin sina liv nästan som vanligt medan armoden bredde ut sig bland vanliga svenskar. Runt om i Europa pyrde oroshärdarna – liksom i Sverige. Missnöjet mot dåtidens etablissemang växte i omfång. Franska revolutionen svävar över huvudstaden som en osalig ande. Det gör också mordet på Gustav III, vars öde i sin tur skulle bana vägen för att en okänd fransman kom att installeras som konung på den svenska tronen.

Har man väl öppnat ”1793” kan man inte sluta läsa boken. Även om de sista kapitlen i boken känns litet krystade för att få till ett lyckligt slut, så förtar inte detta helhetsintrycket. Jag tycker att boken passar alldeles utmärkt som avkoppling en vacker dag på stranden i sommar. Rekommenderas.

Du kan köpa boken här!

Av Carl Gram