Recension: ”Det” – En äventyrsfilm för tonåringar och vuxna

Av | 15 januari, 2018

Den begåvade skådespelaren Bill Skarsgård har fått sitt genombrott i Hollywood efter det att han gestaltat den skräckinjagande clownen Pennywise i nyfilmatiseringen av Stephen Kings novell ”Det”.

[NewsGram – Nynäshamn 15 januari 2018]

RECENSION: Höstens stora snackis på biograferna är nyfilmatiseringen av den amerikanske författarens skräcknovell ”Det” med den svenske skådespelaren Bill Skarsgård i rollen som clownen Pennywise. Den påkostade Hollywood-filmen har ett retroperspektiv som andas 1980-tal med småstadslivet på den amerikanska landsbygden. Allting börjar med att den lille Georgie försvinner spårlöst en regnig dag i den lilla staden Derry.

Ingen vet vart Georgie har försvunnit, men storebror Bill slutar aldrig att hoppas på att lillebrodern en dag ska komma oskadd hem. Det visar sig att folk har försvunnit under mystiska omständigheter under hundra år i den lilla staden. Storebror Bill Denbrough övertygar sina kompisar i Loser-gänget att hemligheten till alla försvinnanden finns i stadens kloaksystem. För det är längs kloakernas väg genom staden som folk har försvunnit. När de sex grabbarna och den 13-åriga tjejen i Loser-gänget förstår detta, börjar jakten på clownen Pennywise och hoppet om att kunna rädda lillebror Georgie.

Filmens regissör Andrés Muschietti leker med klichéer som känns bekanta från andra Stephen King-filmatiseringar till exempel ”Carrie”, ”Lida” och ”Stand by me”.

Det som är gemensamt i filmatiseringarna av “Det” och “Stand by me” är skildringen av kamratskapet som finns i Loser-gänget i ”Det” och hos de fyra pojkarna i filmen “Stand by me”. Illa sedda av andra, söker barnen i filmerna upprättelse genom att bege sig ut i det okända för att besegra ondskan och därmed bli hjältar.

Allra störst uppmärksamhet – åtminstone i Sverige – har den unge svenske skådespelaren Bill Skarsgård fått för hans gestaltning av clownen Pennywise. Ena stunden är han oskuldsfull för att därefter förvandlas till ett monster som gör sitt bästa för att jaga livet ur barnen. Det känns dock som att filmmakarna fuskat litet grann när de lagt in stunt-effekter som inte känns motiverade för att hålla igång filmhandlingen. Regissören skildrar däremot Loser-gänget Bill, Richie, Beverly, Ben, Stanley, Eddie och Mike med värme. Den kärlek som tycks spira mellan huvudrollsinnehavaren Bill Denbrough och Beverly i filmen verkar redan nu få en fortsättning i den planerade uppföljaren till ”Det II” – där barnen har blivit vuxna och möts på nytt.

I nyfilmatiseringen av ”Det” finns det några scener som får kroppen att rysa till av obehag. Överlag tycker jag dock att ”Det” präglas av mysstämning. Det kan bero på filmens budskap ”alla för en” och ”ingen kedja är svagare än dess svagaste länk” som löper genom filmen som en röd tråd. Och det är med de tankarna som jag lämnar biografen i Nynäshamn för att bege mig ut i mörkret hemåt Ösmo.

Av Carl Gram

Fakta: ”Det”

Manus: Chase Palmer, Cary Fukunaga och Gary Dauberman (baserat på novell skriven av Stephen King)