Uppgifter: EU-kommissionen godkänner sammanslagning av Fiat Chrysler och PSA

Av | 26 oktober, 2020

Fiat Chrysler Automobiles och Peugeot Société Anonyme Group tillkännagav planerna på att slå samman företagen i slutet av oktober förra året. Nu uppger källor med insyn i jätteaffären att EU-kommissionen är på väg att godkänna fusionen som skulle göra det nya bolaget till världens fjärde största biltillverkare.

newsgram | Nynäshamn den 26 oktober 2020

| KONSOLIDERING | EU-kommissionen är på väg att godkänna en sammanslagning av Fiat Chrysler Automobiles och Peugeot Société Anonyme Group uppger källor som har insyn i förhandlingarna, rapporterar Automotive News Europe. Affären är värd 38 miljarder dollar och skulle göra bolaget till världens fjärde största biltillverkare.

EU-kommissionen i Bryssel. Foto: Yves Herman/Reuters

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) och Peugeot Société Anonyme Group (PSA Group) meddelade att man ville slå samman företagen i en så kallad 50/50-fusion i slutet av oktober förra året. När detaljer om avtalet sipprade ut dröjde det inte länge förrän bilanalytiker räknade ut att PSA Group var köparen varvid Fiat Chryslers aktiekurs tog ett glädjeskutt med 10 procent samtidigt som PSAs aktiekurs sjönk med motsvarande 10 procent.

Källor uppger nu att FCA och PSA Group endast behövt ändra på vissa formuleringar utan att ge avkall på själva innehållet i den planerade jätteaffären efter återkoppling från konkurrenter och kunder och därmed lyckats få gehör från de som arbetar med EUs konkurrenslagstiftning. Företagen har inte ens behövt använda coronakrisen som argument för en sammanslagning.

Samgåendet skulle innebära att amerikanska bilköpare får subventionera utsläppsfria bilar som säljs på de europeiska och kinesiska marknaderna.

Ett godkännande från EU-kommissionen skulle formalisera skapandet av det nya bolaget Stellantis med huvudsäte i Nederländerna. Det blir en biltillverkargrupp som kan använda vinsten från försäljning av Ram pickup-bilar och Jeep SUV till amerikanska förare för att finansiera den kostsamma utvecklingen av utsläppsfria bilar som säljs i Europa och Kina.

Om sammanslagningen får godkänt av EU-kommissionen kommer varumärken som Fiat, Jeep, Dodge, Ram, Maserati, Citroen, DS, Opel och Vauxhall samlas under samma paraply. Tanken är att biltillverkarna ska minska kostnaderna med 5 miljarder euro – tidigare har företagen meddelat att 40 procent av de förväntade besparingarna kommer komma från kostnadsställen som inköp, marknadsföring, IT och logistik.

Enligt nyhetsbyrån Reuters kan EU-kommissionens beslut komma i slutet av året, i tillräcklig tid innan den officiella 2 februari-fristen löper ut.

Av Carl Gram

Regler för kommentarer:

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton, var artig, hota aldrig och framförallt använt sunt förnuft.

Kommentera