Aktieägarna möts för att rösta om ett samgående av Fiat Chrysler och PSA

Av | 4 januari, 2021

Fiat Chrysler Automobiles och Peugeot Société Anonyme Group förväntas godkänna en sammanslagning av företagen under måndagen. Det nya bolaget Stellantis är tänkt att bli världens fjärde största biltillverkare.

newsgram | Nynäshamn den 4 januari 2021

| THE BIG THREE | Innan julhelgen gav EU-kommissionen klartecken till jätteaffären mellan Fiat Chrysler Automobiles och Peugeot Société Anonyme Group. I dag möts aktieägarna för att godkänna en sammanslagning av de två biltillverkarna – om allt går som planerat kommer miljardaffären slutföras i slutet av mars.

Biltillverkarna Fiat Chrysler Automobiles och Peugeot Société Anonyme Group vill uppnå stordriftsfördelar genom att slå samman företagen. Foto: REUTERS/REGIS DUVIGNAU

Under två separata möten på måndagen, kommer investerare ombedas att godkänna en sammanslagning av Fiat Chrysler Automobiles (FCA) och Peugeot Société Anonyme Group (PSA Group) för att bilda det nya bolaget Stellantis som då blir världens fjärde största biltillverkare. Fiat Chrysler och PSAs chefer räknar med att bolaget kommer kommer likna Volkswagen AG och Toyota Motor Corporation mer och att man därmed kommer kunna öka avkastningen till samma nivå som dessa, uppger nyhetsbyrån Bloomberg. Aktierna i FCA kontrolleras av Exor, ett holdingsällskap som ägs av Agnelli-familjen, medan PSAs investerare är Peugeot-familjen, franska regeringen och den kinesiska biltillverkaren Dongfeng.

Fusionen är värderad till 38 miljarder dollar. Nu kommer 14 bilmärken samlas under ett och samma tak, från FCAs Fiat, Jeep, Dodge, Ram och Maseratis bilar till PSAs Peugeot, Citroen, Opel och DS, skriver nyhetsbyrån Reuters. Stellantis blir större än General Motors, Hyundai Motor-Kia Motors och Ford Motor Company i globala försäljningslistor men mindre än Volkswagen, Renault/Nissan/Mitshubishi-alliansen och Toyota Motor Corporation. De senaste åren har GM dragit sig tillbaka från många marknader för att fokusera på Nordamerika och Kina medan Renault och dess allianspartner Toyota fortfarande håller på och städar upp efter stora förluster som har samlats på hög.

Bilindustrin har jagat storlek och konsolidering i flera år, men det har gått långsammare än vad många skulle vilja se, säger Philippe Houchois, analytiker på investmentbanken Jefferies, till Bloomberg.

Stellantis kommer spendera miljardvis dollar på att omvandla fordonsparken till eldrivna fordon, men bolagets tilltänkta vd Carlos Tavares tvingas också hantera andra problem. Han kommer att bli nödd och tvungen att sparka liv i biltillverkarens raserade verksamhet i Kina, rationalisera globalt och stänga fabriker runt om i världen för att ta itu med massiv överkapacitet. Analytiker menar att bolagets överkapacitet kan leda till att fabriker stängs utanför företagets hemländer. Särskilt utsatta är Opels fabrik i England och Fiats fabrik i Serbien.

PSA och FCA kommer påstå att Stellantis kommer vara ett globalt företag, men deras regeringar kommer att påminna dem om att de har en nationalitet, säger Philippe Houchois till Reuters.

Av Carl Gram

Regler för kommentarer:

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton, var artig, hota aldrig och framförallt använt sunt förnuft.

Kommentera